برای اینکه خانه تان علاوه بر نور کافی، زیبایی هم داشته باشد باید برای خرید لوستر وسواس به خرج بدهید. کالایی که به خانه رنگ و بو می دهد و البته در بعضی موارد قیمت بالایی هم دارد. این مطلب راهنمای شما برای خرید لوستر است.

تحریریه نوعروس / میترا شکری : برای اینکه نورپردازی خانه ی شما مناسب باشد و شکل درستی داشته باشد، باید موقع خرید لوستر برای تکمیل چیدمان جهیزیه و دکوراسیون منزل جدید ، نکاتی را در نظر بگیرید که آنها را با هم مرور می کنیم.

تزئین  مهم تر است یا روشنایی و نور منزل ؟
بعضی ها لوستر را فقط برای اینکه سقف خانه شان تزئین شود خریداری می کنند و نور خانه را با مهتابی هایی که روی دیوارها نصب می شود، تامین می کنند. برای این افراد خرید لوستر کار ساده ایست. آنها می روند لاله زار، بورس لوستر و شروع می کنند به خرید کردن و نیازی نیست به فاکتورهایی که یک لوستر مناسب دارد فکر کنند. آنها با توجه به مدل خانه شان چند لوستر می خرند و مغازه را ترک می کنند.
اما اگر قرار است نور خانه ی شما توسط همین لوستری که خریداری می کنید تامین شود، باید کمی دقت کنید و کارتان یک مقدار سخت تر می شود. زمانی که وارد مغازه می شوید و قصد دارید لوستر بخرید حتما از فروشنده بپرسید لوستر مورد نظرتان چند متر جا را نور می دهد؟ چه لامپی با چه میزان روشنایی برایش مناسب است و می توان از چند لامپ در آن استفاده کرد .

زمانی که این چیزها را بدانید می توانید انتخاب درستی داشته باشید. اگر قصد خرید یک لوستر پر نور را دارید، حتما به حجم آن دقت کنید. ممکن است فروشنده به شما یک لوستر  کوچک نشان بدهد و بگوید این نور خوبی دارد، بهتر است قبول نکنید، چون هر قدر لوستر حجیم تر باشد، نورش هم بیشتر است.

ارتفاع لوستر
زمان خرید لوستر باید حواستان را به نکته ای جمع کنید. آن هم سقف خانه تان است. اگر سقف خانه تان نرمال است، می توانید از بین لوسترهای نرمال که در بازار وجود دارد و آویز خاصی به آن وصل نیست هر کدام را که خواستید استفاده کنید. اما اگر سقف خانه تان کوتاه یا معمولی است و نباید از لوسترهایی که آویزهای دنباله دار دارند استفاده کنید. شاید در نگاه اول آنها خیلی زیبا باشند، اما زمانی که آن را در خانه تان نصب می کنید و مدام در رفت و آمدها به آن برخورد می کنید ممکن است کلافه شوید و آن را از سقف جدا کنید و لوستر دیگری بخرید. برای اینکه این مشکلات را نداشته باشید. همان اول لوستر با ارتفاع  مناسب را انتخاب کنید.

آداب نورانی کردن خانه

کجا؟ چه مدلی؟
مکان هایی که در خانه وجود دارد و شما می توانید برای آنجا لوستر تهیه کنید، متفاوت است و مدل لوستر هم باید متفاوت باشد. برای آشپزخانه یک نوع لوستر مناسب است، برای حال یک نوع و برای پذیرایی یک نوع. اگر دوست دارید لوسترهای تان کمی با هم ست باشد، بهتر است رنگ یا مدل شان را با هم ست کنید، چون اندازه و طرح برای هر نقطه از خانه با نقطه ی دیگر متفاوت است .
اتاق پذیرایی باید نورگیر باشد. لوسترهای حبابی که معمولا نور خوبی از آنها خارج نمی شود برای این مکان مناسب نیستند و بهتر است برای پذیرایی لوستری بخرید که لامپ های آن مشخص باشد و نور بیشتر و بهتر را به بیرون منعکس کند. لوسترهای پذیرایی معمولا با کریستال یا گوی های بلوری شکل تزیین شده اند که هم محیط را با شکوه تر می کند هم در نورپردازی بسیار زیباتر عمل می کند .

برای هال خانه :

برای هال خانه، می توانید از حباب های بزرگ که به تازگی خیلی مد شده اند هم استفاده کنید، این لوسترها خیلی نورانی نیستند و حس خوبی را به کسی که آنجا نشسته منتقل می کند. حتما هم از گوی های سفید استفاده کنید تا نوری که از آن خارج می شود رنگی نباشد. البته اگر دوست دارید قسمتی از خانه ی شما رنگ دیگری داشته باشد انتخابش با خودتان است ما معمولا توصیه نمی شود فضای در معرض دید مهمان ها چند رنگ باشد.

اتاق خواب و اشپزخانه :
از آنجایی که در آشپزخانه و اتاق خواب وسایل چوبی زیادی وجود دارد، می تواند از لوسترهای چوبی استفاده کنید. لوسترهایی که به رنگ های سفید، قهوه ای و عسلی در بازار موجود هستند و می توانید آنها را با رنگ کابینت و تخت هایتان ست کنید. زمانی که قصد انتخاب لوستر اتاق خواب را دارید بهتر است از لوستری استفاده کنید که نور آن به سقف می زند نه به پایین. نور بالا فضا را آرام تر می کند چشم شما را آزار نمی دهد .

به دکور خانه تان توجه کنید
سعی کنید لوستر را زمانی خریداری کنید که خانه را چیده اید، مبل ها را خریده اید و همه چیز سر جای خودش قرار گرفته است. آن موقع بهترین زمان است برای اینکه لوسترهای تان را بخرید. اگر خانه ی شما مدرن است به هیچ وجه سراغ لوسترهای کلاسیک یا برنز نروید. این لوسترها هر چقدر هم که زیبا باشند، در تناسب با خانه ی شما افتضاح به نظر می رسند.برعکسش هم صادق است. اگر خانه ی شما پر است از وسایل کلاسیک و مبل های استیل و پرده های طلایی، نباید لوسترهای فانتزی و سفید بخرید و به سقف خانه تان بزنید.

شاخه ها را بشمارید
اگر اهل خرید لوسترهای یک لامپی هستید که هیچ، اما اگر دوست دارید لوسترهای شاخه ای بخرید بهتر است حتما شاخه ها را بشمارید و آن را با فضایی که قرار است روشنش کنید، تطبیق دهید. اگر تعداد شاخه ها زیاد باشد، بعد از نصب مجبور هستید یک یا دوتا از لامپ ها را باز کنید. این کار نمای لوستر شما را زشت می کند. از همان اول لوستری بخرید که شاخه هایش برای فضای شما مناسب است.

ببیند و بخرید
زمانی که قرار است لوستر بخرید، حتما لامپ هایش را از همان لوستر فروشی بخرید تا مطمئن شوید اگر فروشنده می گوید در این لوستر یک لامپ 200 ولتی جا می گیرد مطمئن باشید گفته اش درست است. قبل از اینکه خریدتان را کامل کنید، از فروشنده بخواهید لوستر را از جعبه اش در بیاورید و کامل آن را ببینید .

اگر بلوری، چینی یا هر جنس شکستنی دیگر است، همه جایش را چک کنید تا خبری از شکستگی و ترک یا لب پر شدن در آن وجود نداشته باشد. اگر لوستر شما از جنس آلومینیوم یا فلز و استیل است هم ضرب خوردگی یا تورفتگی هایش را چک کنید. زمانی که از سالم بودن لوستر مطمئن شدید از فروشنده بخواهید لامپ های مورد نظر را روی آن نصب کند تا میزان نورش را ببینید و مشاهده کنید لوستر شما زمانی که به لامپ ترکیب می شود چطور است .

گاهی اوقات زمانی که لامپ داخل لوستر روشن می شود ممکن است ظاهرش عوض شود و شما مانند قبل آن را دوست نداشته باشید. بهتر است حتما لوستر را زمانی بخرید که لامپ را داخل آن روشن کرده و علاوه بر ظاهرش میزان نوردهی اش را هم دیده اید و مطمئن شده اید که فضای مورد نظر شما را کاملا روشن می کند. اگر این مراحل را طی نکنید و لوستر را ندیده بخرید، قطعا زمانی که بروید خانه و لوستر را نصب کنید، متوجه می شوید چیزی که خریده اید زمین تا آسمان با ایده آل شما فرق دارد .

        آداب نورانی کردن خانه

درست نصب کنید
لوستر هر چقدر هم که زیبا و با سلیقه انتخاب شده باشد اما نصبش به خوبی انجام نشود، قطعا منظره ی جذابی را برای شما ایجاد نخواهد کرد . بهتر است از کسی که در نصب کردن لوستر وارد است بخواهید تا به خانه تان بیاید و لوسترتان را نصب کند . حتی اگر قرار است از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرد و بابت نصب لوستر پول بدهید، این کار را بکنید چون یک لوستر آویزان که کلی سیم از این طرف و آن طرف آن آویزان شده نه تنها نمای زیبایی به خانه ی شما نمی دهد بلکه حسابی توی ذوق می زند خصوصا زمانی که شما عروس خانم باشید و خانه ی تازه تان قرار باشد تحسین همه را برانگیخته کند .