نوعروس - تشریفات عروسی - عکس و فیلم عروسی - آرایش عروس - تالار و باغ - لباس عروس - گل و ماشین عروس

شیر بها اصلن چی هست؟ از کجا اومده؟

در این صفحه میخوانید: ریشه وجود شیربها در مراسم خواستگار

در این صفحه میخوانید: ریشه وجود شیربها در مراسم خواستگاری
وارد شوید یا ثبت‌نام کنید و نظربدهید
  • میهمان 25 فروردین 1393ساعت20:15

    توی زادگاه من هنوز شیربها کاملا پابرجاست ولی عروسیا مثل شهرهای بزرگ پرهزینه نیست چون همه کادو نقدی خوب میدن و هزینه ها درمیاد

  • میهمان 8 اردیبهشت 1393ساعت13:06

    واسه خواهر بزرگم اومده بودن خواستگاری خانواده شوهرش رسم شیربها داشتن به پدرم گفتن چقدر شیر بها باید بدیم بابام گفت من دخترمو نمیفروشم. ولی من واقعا خودم به شخصه خوشم نمیاد که شیربها بگیرن اصلا کار قشنگی نیست

  • میهمان 28 بهمن 1392ساعت09:39

    رها جان به خدا خرج خیلی سنگینه من و شوهرم با هم کار میکنیم هر دو شغل و تحصیلات و در آمد خوبی هم داریم ولی واقعا هنوز یک ماهم نشده که عروسی کردیم توش موندیم کلی قرض و وام و بدهی داریم بیچاره پسرایی که میخوان زن خانه دار بگیرن. خیلی هزینه های زندگی بالاست. دخترا هم باید یه کمکی بکنن تا زندگی سرو سامان بگیره. زمانه طوری شده که تنهایی نمیشه

  • میهمان 27 بهمن 1392ساعت14:35

    واقعا حالا جهاز سبک تر باشه چشم و همچشمی هم کمتر باشه باور کنین زندگی راحتتر میشه مگه ما از زندگی چی میخوایم چرا پسرا جرات زن گرفتن ندارن

  • میهمان 27 بهمن 1392ساعت13:46

    بابا این پسرای بدبختو ول کنین یکم نفس بکشن زندگی خودش کلی خرج داره بابا جان یه جهیزیه میخواین بخرینا حالا یه قرون کمتر بخرین از پسره پول نگیرین که بعدا منتشون سرتون نباشه اونا هم یه نفسی بکشن گناه دارن آخه

  • میهمان 27 بهمن 1392ساعت11:08

    ای بابا حالا کو خواستگار دوستای من چند تا شون هنوز مجردن و میگن خواستگار بیاد قول میدیم از شیر بها و این جور چیزا چیزی نگیم

  • میهمان 9 اسفند 1392ساعت11:07

    والا ما که عروس 22 سال پیش هستم اون موقع هم رسم شیر بها نداشتیم الان که دیگه در بیشتر شهر ها منسوخ شده

  • میهمان 9 اسفند 1392ساعت11:07

    والا ما که عروس 22 سال پیش هستم اون موقع هم رسم شیر بها نداشتیم الان که دیگه در بیشتر شهر ها منسوخ شده

  • میهمان 9 اسفند 1392ساعت11:07

    والا ما که عروس 22 سال پیش هستم اون موقع هم رسم شیر بها نداشتیم الان که دیگه در بیشتر شهر ها منسوخ شده

  • میهمان 7 آذر 1392ساعت17:51

    شیربها یعنی هزینه شیری که مادر عروس به عروس خانم داده.البته این همه جا رسم نیست.و جاهایی هم که رسم باشه قیمت های مختلفی داره.مثلا خود من 1میلیون 500 شیربها دادم.

  • میهمان 13 بهمن 1392ساعت18:44

    درگذشته حقه شیری که مادر2سال به دخترش داده روازدامادمیگرفتن وبرای دخترجهیزیه میکردن

  • میهمان 13 بهمن 1392ساعت18:18

    کمکی است به خانواده عروس اگه داماد پول داره خیلی هم خوبه که بده با این گرونی وسایل

  • میهمان 13 بهمن 1392ساعت20:05

    فریباجون این رسم بهونه ای بودتاکمک حال خانواده ی عروس بشه تاجهیزیه ی دخترشون رو کامل کنندوگرنه زحماتی که پدرومادرمیکشن قابل قیمت گذاری وجبران نیست.

  • میهمان 14 بهمن 1392ساعت18:01

    ارکیده جون آخه چه کمکی. الان پوست پسر کنده میشه تا خرج خرید عروسی و مراسم و خونه رو پرداخت کنه. شیربها هم بده؟ دخترا بهشون بدنگذره

  • میهمان 9 بهمن 1392ساعت18:10

    والا من که به مهریه هم اعتقادی ندارم چه برسه به شیربها.

  • میهمان 9 بهمن 1392ساعت11:04

    یه بنده خدایی رو میشناسم وقتی شیر بها داد گفت من پول شیر دخترتون رو دادم و بعد از این نمیذارم ببینیدش!!! فکر کنید!!! بهتره دیگه روی این رسم و رسومات عجیب غریب پافشاری نشه

  • میهمان 8 بهمن 1392ساعت17:42

    فریبا جان شما یک مادر فداکار و نمونه و با درک بالا هستید. مهم اینه که دو نفر بهم برسن وخانواده ها باید کمکشون کنن حالا اسمش هرچی میخواد باشه .من چقدر فهمیده هستم

  • میهمان 8 بهمن 1392ساعت01:31

    واقعن روی شیر مادر میشه قیمت گذاشت؟!

  • میهمان 4 دی 1392ساعت11:38

    یعنی هنوزم کسی شیربها میده و میگیره؟ نمیدونستم فکر میکردم قدیمیه. میگفتن تقریبن یه کمک هزینه ست برای تامین جهیزیه ی عروس

  • میهمان 5 دی 1392ساعت00:23

    اما امروزه کسی نمیگیره ما که نگرفتیم :)

  • نگاری 3 دی 1392ساعت10:14

    جناب نورمحمدی، مقدار شیربها بر چه مبنایی مشخص میشه؟ مثل مهریه اس؟ یا بازه ی معمول و تعریف شده داره؟ کی مقدارش رو پیشنهاد میده؟مادر عروس مشخص میکنه یا خانواده داماد؟

  • میهمان 3 دی 1392ساعت14:55

    درسته همه جا رسم نیست اما بعضی ها میگیرن از داماد به خاطر شیری که مادر به دخترش داده رسم بوده و به مادر عروس تعلق داره از قدیم و فکر میکنم واسه خرید بازار خرجش میکنن.درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • میهمان 6 شهریور 1393ساعت00:57

    ماهم شیربها نگرفتیم ولی شوهرم روز عروسیمون یه ربع سکه به مامانم کادو داد.مامانم هم خوشحال شد که دامادش دوسش داره.

  • میهمان 5 شهریور 1393ساعت17:45

    متنفرم از شیربها دادن و شیربها گرفتن

  • میهمان 5 شهریور 1393ساعت17:45

    مگه آدم داره کالا معامله میکنه؟؟؟

  • میهمان 6 شهریور 1393ساعت09:46

    شوهر من مادرزن سلام یه ربع سکه داد به مامانم

  • میهمان 6 شهریور 1393ساعت11:38

    ما مادر زن سلام نداریم فرشته جون.چطوریه؟

  • میهمان 6 شهریور 1393ساعت11:59

    مادرزن سلام پس فردای عروسی هست. که عروس داماد ناهار میرن خونه مادرزن. داماد برای تشکر یه هدیه برای مادرزن میبره. معمولا قواله ازدواج رو هم این روز میدن به مادرزن

  • میهمان 30 مهر 1393ساعت10:11

    الی جون متنفرم از رسم شیربها. مگه خرید و فروشه؟

  • میهمان 30 مهر 1393ساعت07:36

    دیدین بعضی از خانواده های عروس موقع خواستگاری شیربها میگیرن و میندازن گردن رسم و رسوم !!!!!!! وقتی میخوان کلاس بذارن میگن ما تهرانی هستیم اما موقع شیربها گرفتن یاد شهرو دیار و رسماشون میفتن... یکی نیست بگه عزیز من شما اگه داری تهران زندگی میکنی پس داماد چه گناهی داره که تو شهر ابا و اجدادی تو رسوم چیه !!!!!

  • میهمان 8 اردیبهشت 1394ساعت20:29

    به نظر من شیر بها خیلی چیزه درستی نیست یعنی من که اصلا قبول ندارم و به نظر من بدم هست

  • میهمان 7 آبان 1394ساعت11:53

    منم با نظر سمیرا موافقم. چون منم دیدم که جایی وضع مالی دختر خوب نبوده و پسره وضع مالی خوبی داشته و صرفا برای اینکه دختره احساس بدی نداشته باشه گفته که جهیزیت بعنوان شیربها میخوام باشه. و یا اینکه تو سند ازدواج قید کرده که چنتا تیکه بزرگ به عهده خودمه. نظرات بعضی دوستان اینجا کوبنده و بی انصافی بود. نباید شیربها رو همیشه به معنی گدایی تعبیر کرد. تو جاییکه دختر توان مالیه خوبی نداره این نشانه فهم و شعور دوماد و خونواده دوماد هست که قبول کنن نصف یا همه ی جهازو. و فقط تو جایی که خونواده دختر وسعشون میرسه ولی کوتاهی میکننو چشمشون دنبال شیربهاست اونموقس که اسمش میشه گدایی

  • میهمان 16 شهریور 1393ساعت10:34

    البته روزی که شوهرم میخواست عقدنامه رو به مامانم تحویل بده هم واسش یه روسری گرفت عقدنامه رو گذاشت روش بهش تحویل داد :))

  • میهمان 16 شهریور 1393ساعت10:32

    ما مادرزن سلام داریم سه شب بعد از عروس همونی که فرشته گفت من برای مامان صندل رو فرشی گرفتم :))

  • الهه 16 شهریور 1393ساعت12:53

    فریبا جون الان دیگه زمونه طوری شده که نه تنها نمیگن سر کار نرو، خیلی ها میرن خواستگاری از شروطشون کارمند بودن زنه :)))))))))) والا!!! چه نمیکنه این شرایط اقتصادی با مردم :))))

  • الهه 16 شهریور 1393ساعت12:53

    تاثیرش روی آقایون که مثبت بوده :)

  • میهمان 24 شهریور 1393ساعت17:26

    خوش به حال مامانت با این شازده دوماد گل

  • میهمان 25 شهریور 1393ساعت09:35

    عاشقه یه دونه دامادشه مامانم

  • میهمان 20 شهریور 1393ساعت13:27

    شوهره من عقدنامه رو گذاشت لای یه قواره پارچه داد به مامانم

  • میهمان 20 شهریور 1393ساعت13:28

    مادرزن سلام هم یه ماهی تابه آگرین گرفتیم واسه مامانم

  • میهمان 20 شهریور 1393ساعت14:56

    آره سحرجون. شوهرم خودش از سکه های توی جشن عقدمون خواست بدیم. قبلا هم ماهی تابه رو من توی ذهنم داشتم گرفته بودیم چون میدونستم مامانم میخواد این تابه رو بگیره واسه خودش اما جهاز بنده اجازه نمیداد :)))))))) دلم میخواست کادوش چیزی باشه که مورد استفادش باشه. شوهرم گفت باشه جفتشو میدیم. چون من از اول هنوز به مامانت طلا چیزی ندادم باید یه چیزی بدم زشته. یه ربع سکه میدم.

  • میهمان 20 شهریور 1393ساعت14:40

    فرشته جون ربع سکه هم گفته بودی ؟

  • میهمان 15 آبان 1393ساعت12:03

    فریبا جون عروسه پس چه شانسی داشته. بعد با این همه خرج و مخارج داماد میتونه خونه فراهم کنه وعروسی بگیره ؟؟؟؟؟

  • میهمان 15 آبان 1393ساعت13:09

    خداروشکرکه ماازین رسما نداریم چیز بیخودیه بنظرم

  • پگاه 12 آبان 1393ساعت22:38

    بچه ها ولی هنوز تو شهرستان دارن شیربها از داماد میگیرن من اصلا از این رسما خوشم نمیاد ادم حس میکنه پدر عروس داره برای خودش گدایی میکنه خیلی بده

  • میهمان 14 آبان 1393ساعت09:49

    من که واقعا متنفرم. مامانم هم میگه مادر شیرش رو با عشق و محبت داده به فرزندش اون شیر فروشی نیست

  • میهمان 19 آبان 1393ساعت08:55

    مادرشوهرم شب خواستگاری فکر میکرد ما هم رسم شیربها داریم وقتی دید که مامانم گفت ما همچین رسمی نداریم خیلی تابلو گل از گلش شکفت انگار باری از روی شونش برداشته شد

  • میهمان 19 آبان 1393ساعت08:59

    ولی من مخالف شیربها نیستم یه کم اسمش بده مثلا اگه اسم دیگه ای داشت بهتر بود خوب جهاز خیلی سنگینه حالا دو تیکه هم داماد بگیره

  • میهمان 29 آبان 1393ساعت23:46

    منم مخالف شیربهانیستم اصلی ربطی به خریدوفروش دختر واین حرفانداره دوستان یه جوری گفتن که انگارخیلی تنفرانگیزه.ولی اصلااینطورنیست ولی دوتیکه هم دامادبگیره حساب کاردستش میادکه خریدن جهیزیه اسون نیست.طرف یکی ازاشناهامون جهیزیه کامل شدهمه رودعوت کردن جهیزیه رونشون بدن وبه علاوه اینکه کادوبدن!تازه عین همین مراسم واسه سیسمونی برگزارمیشه یاخودشون یه عروسی جداواسه دخترشون میگیرن که فامیلای دختربیان پول روبرای پدردختربندازن! ازنظرمن این یه نوع گداییه که خانواده دخترانجام میدن ماکه ازاین رسمانداریم راحتیم

  • میهمان 30 آذر 1393ساعت10:52

    پسر دایی همسرم به تازگی ازدواج کرده و کلی هم باید شیر بها بده هنوز خیلی ها دارن اینکارو میکنن البته تو شهرستانها داماد برای عروسی خیلی تو خرج نمیفته چون مراسم و هزینه ها مثل تهران نیست

  • میهمان 30 آذر 1393ساعت10:55

    ولی عروس جهیزیه سنگینی میده که بشتر از تهران نباشه کمترم نیست و به نظرم شیر بها میتونه کار درستی باشه چون داماد با هدایای نقدی شب عروسی میشه گفت که بیشتر از هزینه عروسی میشه و فشاری بهش نمیاد

  • میهمان 30 آذر 1393ساعت11:01

    خواهر من شهرستان ازدواج کرد و خانواده داماد پیشنهاد شیربها دادن که پدرم قبول نکرد گفت هر چی لازم باشه خودمون میخریم ولی بعدش پشیمون شد چون دید داماد اونجوری که باید هزینه نکرد برای عروسی

  • میهمان 30 آذر 1393ساعت15:31

    موافقم باهات میناجان.ضمنا اقایون وقتی خودشون وسیله ای رومیخرن بیشترقدرش رومیدونن

  • میهمان 2 دی 1393ساعت09:22

    پس واقعا ادم میبینه بعضی جاها این شیر بها لازمه که داماد به عروس بده وقتی داماد خیلی هزینه ای نداره برای عروس هم تهیه اینهمه جهاز سخته من با تفاوت رسومات موافقم

  • میهمان 3 دی 1393ساعت10:25

    ای بابا خانواده داماد بخوان دو تا تیکه اثاث بخرن هی میخوان تا اخر عمر منت بذارن بیخیالشون بابا اصلا ارزش نداره بابای عروس که کلی تو خرجه دو تا هم روش

  • میهمان 10 دی 1393ساعت19:13

    رسم ورسومات متفاوته.مثلا طرف غرب بخصوص کردستان ایلام واغلب شهرای کرمانشاه رسم نیست دخترغیرازرخت خواب وبالش وبشقاب وقاشق چنگال ویه فرش یه جاروبرقی چیزدیگه ای ببره خونه شوهر

  • میهمان 10 دی 1393ساعت19:16

    از اون ور براپسرشرط میکنن اینقدگرم طلابگیره یکی ازدوستام مریوانیه دویست گرم طلابراش گرفتن طوری که یه لباس کوردی خوشگل براش دوختن که یه جلیقه مشکی مخملی داره که حاشیه ش سکه طلاست.کوردهاعروسی مفصل هم میگیرن

  • میهمان 10 دی 1393ساعت19:21

    حس میکنم طرف غرب به دختراظلم میشه چون اغلب زشت میدونن ارث هم ببرن.نمیدونم شایدخودشون اینطوری راحت باشن و بااین رسم کناراومده باشن.خلاصه هیچ فشارمالی ای روی خانواده دخترنیست وبیشترش متوجه خانواده پسره.اگه دوستای کورداینجاهستن بیشترتوضیح بدن

  • میهمان 13 بهمن 1393ساعت07:55

    خیلی جاها الان همینه داماد به جای پول چند تیکه وسیله بزرگ رو میخره

  • میهمان 13 بهمن 1393ساعت10:02

    خیلی ها رو من شنیدم خانواده دختر سرویس طلا از داماد نمیخوان ولی به جاش وسیله های بزرگ آشپزخونه رو میگن بگیره

  • sheyda 5 بهمن 1393ساعت10:47

    ممنون فرشته جونم خیلی عالی بود واقعا این مشکلات توی شهرهای بزرگ خیلی بچشم میاد ولی تو همین ایران خیلی از شهرها زیاد به این مسائل توجهی نمیکنن و همه چیو راحت میگیرن

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:40

    پول، پول، پول و پول... مهمترین دغدغه و علت اصلی جوانان عزیز به خصوص آقا پسرها و خانواده هایشان برای دوری از ازدواج محسوب می شود. جوان های امروزی معتقدند ازدواج فردی با شرایط مالی نامناسب نه تنها اشتباه بزرگی است بلکه ریسک بسیار بالایی هم دارد. البته وقتی پای درد و دل این جوان ها می نشینیم به این نتیجه می رسیم که آنها هم پر بیراه نمی گویند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:40

    ازدواج کردن در این عصر و زمان و با این شرایط مالی افراد و تورم وحشتناک جامعه دل شیری می خواهد که هر کسی ندارد. هزینه های عقد و عروسی و شیربها و جهیزیه و طلا و... که متاسفانه به دلیل فرهنگ غلط افراد جامعه و چشم وهم چشمی های آنها سر به فلک کشیده است، کمر هر کسی را خم می کند به خصوص اگر بداند که بعد از این همه هزینه کردن تازه به پله اول مشکلات، یعنی زندگی مشترک رسیده است و بعد از آن باید با مشکلات مالی چون هزینه های خرید خانه و کرایه و وام و تحصیل و... نیز دست و پنجه نرم کند؟

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:40

    دیدگاهی که تا به این جا بررسی شد نگاه فردی است که خود را در میدان نبرد سهمگینِ دنیا تنها و بی یاور می بیند و می داند که باید یکه و تنها با همه مشکلات بجنگد. در برخی از جنگ ها او پیروز می شود و در برخی دیگر دنیا. البته این را هم خوب می داند که قدرت و زور دنیا بسیار بیشتر از اوست، به همین دلیل گاه سعی می کند قبل از وارد شدن به میدان جنگ (مثل ازدواج) انصراف و شکستش را به دنیا اعلام نماید.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:41

    اما به راستی چقدر نگاه اهل یقین به دنیا زیباتر از نگاه مادی بسیاری از مردم است. اینکه بدانی خدایی هست که در همه حال پشتیبان و یاور توست و دورادور حمایتت می کند. به تو می گوید: «بنده من تو وارد میدان شو و به من توکل کن، پیروزیت با من.»

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:41

    خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: «باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و بندگان و کنیزان صالح و شایسته خود را همسر دهید. اگر فقیر باشند خدا به کرم و لطف خود غنی و بی نیازشان می کند. خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و به احوال بندگان آگاه است.» این وعده و تضمین صریحی است که خداوند به بندگان با ایمان خود داده است

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:41

    در دین مبین اسلام توجه خاصی به اهمیت کسب روزی و داشتن مال و ثروت برای برطرف شدن احتیاجات زندگی شده است؛ به گونه ای که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند: فقر به آن نزدیک است که به کفر انجامد. (شیخ صدوق، خصال، ج 1، ص 12.)

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:41

    پس در اسلام نیز تلاش برای کسب مادیات و داشتن زندگی راحت اهمیت فراوان دارد اما همین دین و مبلغان آن ازدواج نکردن به علت فقر را جایز ندانسته، و حتی ازدواج را وسیله‌ای برای افزایش روزی می دانند. در این رابطه آیات و روایات فراوانی وجود دارد.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:41

    خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: «باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و بندگان و کنیزان صالح و شایسته خود را همسر دهید. اگر فقیر باشند خدا به کرم و لطف خود غنی و بی نیازشان می کند. خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و به احوال بندگان آگاه است.» (سوره نور/ آیه 32.)

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:42

    این وعده و تضمین صریحی است که خداوند به بندگان با ایمان خود داده است و به واقع چه تضمینی مطمئن تر و بالاتر از تضمین خداوند به بنده!

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:42

    پیامبر گرامی اسلام نیز می فرمایند: «مَن تَرَک التَزویج مُخافَه العیله فَقَد ساء ظَنَهُ بِالله عَزوجَل اِنَّ اللهَ یَقول: اِن یَکوُنُوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ الله مِن فَضلِهِ (وسائل الشیعه، ج3، ص5.)؛

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:42

    هرکس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کند به خدا سوءظن برده است، زیرا خداوند می‌فرماید: اگر(زن و شوهر) فقیر باشند، خدا هرکدام را از کرم خود بی نیاز می کند.»

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:42

    و در جای دیگر می فرمایند: «اِتَخِذُوا الاهل فَانَّهُ ارزُق لَکُم؛ همسر بگیرید که به یقین رزق شما را زیاد می کند.»

    و در سخنی دیگر فرمودند: «مردان را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیکو، ارزاقشان را وسیع و جوانمردی‌شان را زیاد گرداند.» (همان ،ص 7.)

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت10:43

    پس به خدا توکل کنید و در صورت داشتن آمادگی برای ازدواج اقدام کنید و در این راه از مشکلات مالی نهراسید که یاوری چون خدا دارید که در توانمندی او شکی نیست. همانگونه که تا به حال شما را روزی داده از این به بعد همسر و فرزندانتان را هم روزی می دهد. البته در این راه از امور ناشایستی چون ریخت و پاش بسیار و اسراف، چشم و هم چشمی و... بپرهیزید تا خداوند نیز از شما راضی باشد.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:19

    شیربها

    شیربها از دو واژه شیر و بها ترکیب مى‌شود و به‌معنى بهاء و قیمت شیر است؛ انعامى است که پس از بازداشتن کودک از شیر مادر به دایه مى‌دهند. شیربها غالباً پول نقدى است که براى انجام عقد ازدواج از طرف داماد یا خانواده او به پدر یا خانواده عروس و در مواردى به مادر عروس داده مى‌شود و در صورت اخیر ممکن است به‌جاى پول نقد، کالا باشد.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:20

    رابر واژه شیربها در پاره‌اى نقاط واژه‌هاى نقدینگى، زر یا باشلق هم به‌کار مى‌رود، رسم پرداخت شیربها به خانواده عروس در بسیارى از روستاها ایران معمول است، لکن میزان آن در مناطق مختلف روستائى ـ

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:21

    برحسب ویژگى‌هاى فرهنگى جامعه و میان قشرها و گروه‌هاى اجتماعى روستانشین متفاوت است. در پاره‌اى نقاط میزان شیربها به‌حدى سنگین است که فرد در پرداخت آن با دشوارى‌هاى زیادى مواجه مى‌شود و گاه ـ اگر به‌صورت قسطى هم باشد ـ قادر نیست آن را بپردازد و در نتیجه نمى‌تواند ازدواج کند، بنابر بررسى انجام شده در سهل‌آباد (سهل‌آباد دهکده‌اى از قوچان صفحهٔ ۵۴) قوچان عقیده عمومى درباره ازدواج خریدارى زن بوده است.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:21

    چون در واقع مانند کالائى خرید و فروش مى‌شد. به‌عبارت دیگر زن مانند کالا یا پول مبادله مى‌شد و این پول همان باشلق یا شیربها است که مرد در قبال ازدواج به خانوادهٔ زن مى‌پرداخت.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:21

    اگر کسى از مردى که در جریان همسریابى بود، در این زمینه پرسشى مى‌کرد، سؤال خود را با کلمات زن خریدی؟ چقدر خریدی؟ ادا مى‌کرد، و این در واقع تصورى کلى از امر ازدواج در این جامعه بوده است.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:22

    ر جامعهٔ سهل‌آباد خاصه در میان کردها کسى مى‌تواند ازدواج کند که قادر به پرداخت باشلق (شیربها) باشد و کسى که شیربهاى بیشترى بپردازد، زن بهترى مى‌تواند به‌دست آورد. مشاهده نشان داده است که یکى از مردان جوان کرد دوبار تصمیم به ازدواج گرفت، ولى قادر نبود تمام شیربها را در مدت مقرر به پدر دختر بپردازد؛ در نتیجه پدر دختر او را به عقد ازدواج فرد دیگرى که توانست تمام مبلغ شیربها را بپردازد درآورده است.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:22

    شاید بتوان گفت که پرداخت شیربها به هنگام ازدواج به خانواده زن ـ که یادآور دوران خریدارى زن به معنى واقعى است ـ

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:23

    به‌خاطر این است که خانواده عروس با این ازدواج یکى از افراد فعال خانوادهٔ خود را از دست مى‌دهد؛ در مقابل به اعضاء خانواده داماد یک نفر اضافه مى‌شود. به همین جهت در بسیارى از جوامع روستائى شوهر دادن دختر به مفهوم از دست دادن یک عضو فعال خانواده است که اغلب با دریافت شیربها آن را جبران مى‌کنند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:23

    نظر عشایر ازدواج زن بدان معنى است که گروه پدرى او فردى از افراد خود را از دست داده است و زن به گروه شوهر نقل مکان مى‌کند تا براى آنها کار کند و فرزند بیاورد و در عوض شیربها یا پولى داده مى‌شود که در حقیقت غرامتى است که گروه شوهر به گروه پدرى زن مى‌پردازد (۱) اما مواردى هم پیش مى‌آید که مرد به‌علت عدم امکان مالى قادر به پرداخت شیربها نباشد و به‌جاى آن مدتى را که برطبق قرارداد میان او و پدر دختر تعیین مى‌شود، براى خانوادهٔ عروس بدون دریافت هیچگونه مزدى کار کند. این کار بدون مزد (بیگارى) خدمت دامادى نامیده مى‌شود.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:26

    فولکور مازندران پدیده اجتماعى ویژه‌اى را در این زمینه تبیین مى‌کند. بنابراین ترانه فولکلوریک خدمت دامادى گاه براى مادر انجام مى‌گرفت:

    کیجاى قد بلن من نوکر تو سه سال خدمت کنم بر مادر تو
    سه سال خدمت کنم مزدى نگیرم همه مزدم فداى آن سر تو

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:26

    به نظر مى‌رسد که ترانهٔ مذکور که از زبان جوانى عاشق براى دختر ”بلند بالائى“ زیبائى سروده مى‌شود، یادآور دورانى است که در آن مادر سالار خانواده بود و ادارهٔ امور اقتصادى خانواده را برعهده داشت و به همین جهت خدمت دامادى به او اختصاص پیدا مى‌کرد.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:27

    گاه وقتى که جوان نتواند همه مبلغ شیربها را به یک‌باره بپردازد، با پرداخت قسمتى از آن دختر را نامزد مى‌کند، بقیه را براى پدر عروس بیگارى مى‌کند و یا اینکه براى تهیه بقیه مبلغ شیربها عقد و عروسى به تعویق مى‌افتد. چه بسا اتفاق مى‌افتد که مرد نتواند شیربها را به‌طور کامل بپردازد، در این صورت عروسى به هم مى‌خورد و دختر با مرد دیگرى ازدواج مى‌کند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:28

    در پاره‌اى جوامع روستائى ارزش زنان بیوه که اصطلاحاً ”دوکاره“ خوانده مى‌شوند به‌خاطر تجربیاتى است که در طول زندگى زناشوئى کسب مى‌کنند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:28

    در برخى از روستاها علاوه بر پرداخت مبلغى به‌عنوان شیربها از طرف خانواده باید مبلغى هم به دائى عروس داده شود. در ”محمدآباد خرّه“ دهکده‌اى از قزوین به هنگام بردن عروس به خانه داماد رسم است که عروس در بین راه مى‌ایستد و از رفتن امتناع مى‌ورزد و یا اینکه خویشاوندان عروس او را متوقف مى‌کنند و مانع بردن عروس به خانه داماد مى‌شوند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:28

    در این موقع مبلغى معادل ۱۵،۰۰۰ تا ۵۰،۰۰۰ ریال تحت عنوان ”دائى‌دونى“ یعنى لباس دائى از داماد دریافت مى‌شود. این رسم از گذشته‌هاى دور همچنان پایدار است. ”دائى‌دونى“ را معمولاً خود دائى دریافت مى‌کرد و با آن براى خود لباس مى‌خرید.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:29

    اگر عروس دائى نداشته باشد، این مبلغ را مى‌گیرند و به‌گونه‌اى به عروس مى‌دهند، مثلاً ممکن است پدر عروس آن را با سنجاق به موى سر عروس بند کند و عروس آن را بردارد. به نظر مى‌رسد که رسم پرداخت هدیه به دائى در عروسى‌ها از آثار بازمانده دورانى است که نظام دائى سالارى بر خانواده حاکم بود.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:29

    میزان شیربها، همچنین برحسب ویژگى‌هاى فرهنگى در میان گروه‌هاى اجتماعى و طایفه‌اى یک جامعه تفاوت دارد. در سهل‌آباد قوچان میزان شیربها و چگونگى پرداخت آن در میان کردها و بربرها فرق مى‌کند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:29

    میان کردها که منشاء ایلى دارند. میزان شیربها خیلى بیشتر از طایفه بربر است و تا تمام مبلغ شیربها از طرف داماد یا خویشاوندان او پرداخت نشود عقد ازدواج صورت نمى‌بندد؛ در حالى‌که بربرها که نوپذیر هستند و با شیوه‌هاى زندگى شهرى آشنائى بیشترى دارند، شیربهاى کمى مطالبه مى‌کنند و ممکن است با دریافت مقدارى از آن عقد ازدواج صورت گیرد و بقیهٔ مبلغ شیربها بعداً دریافت شود و یا اینکه آن را به داماد ببخشند.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:30

    کارکرد شیربها در میان کردها بسیار نیرومند است، در حالى‌که میان طایفه بربر اهمیت ناچیزى دارد. در پاره‌اى از روستاهاى مازندران رسم پرداخت شیربها به هنگام ازدواج متداول است، لکن مبلغ آن بسیار اندک است و معمولاً به مادر عروس تعلق مى‌گیرد. یعنى داماد به هنگام عروسى مبلغى معادل ۲۰،۰۰۰ ریال پول نقد یا یک عدد کت و گاهى یک عدد چادر و حتى یک روسرى و یا چیزهاى مشابه دیگر به مادرزن مى‌دهد.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:30

    در این جامعه پرداخت شیربها مفهوم اصلى خود را از دست داده است و آن رابطه‌اى که بین شیربها، دختر و شیر وجود دارد از صورت کارکردى خارج شده و جنبه رمزى (Symbolique) پیدا کرده است و این در واقع همان چیزى است که آگ‌برن (Ogburn) از آن به‌عنوان تأخر تغییر زمینه فرهنگى (Remanence Culturelle) یاد کرده است

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت11:27

    گفته مى‌شود که سنگینى شیربها و تشریفات مفصل ازدواج که هزینه آن را داماد و خانوادهٔ او برعهده دارند، به‌خاطر آن است که داماد به خرج بیفتد و هزینه زیادى متحمل شود تا قدر زن خود را بداند. در واقع این امر به‌خاطر آن است که خانواده زن یکى از اعضاء فعال خود را که در زمینهٔ صنایع دستى و امور کشاورزى تجربه دارد از دست مى‌دهد.

  • میهمان 5 بهمن 1393ساعت13:10

    آره واسه خودمم خیلی جالب بودش

  • عروس94 8 بهمن 1393ساعت23:36

    به نظرم بهتره داماد ب جا اینکه شیربها بده چند تیکه از وسیله ها روخودش بگیره بعلههههه

  • sheyda 5 اسفند 1393ساعت21:34

    چقدر خوبه خانواده هایی که دستشون تنگه بهشون کمک بشه

  • sheyda 5 اسفند 1393ساعت21:28

    سمیرا جون درست میگی اهات موافقم

  • میهمان 4 اسفند 1393ساعت21:43

    توجه شدم پس شیربها شاید واقعا علتش این بوده که هر دو خانواده با هم کمک کنن تا یه زندگی جدید شکل بگیره

  • میهمان 4 اسفند 1393ساعت21:33

    اطلاعات خوبی بود فرشته جون ممنون

  • میهمان 4 اسفند 1393ساعت21:34

    شهرستان بودم خونه خالم دیدم پسر خالم گفت برای همسرش باید شیربها بده

  • میهمان 4 اسفند 1393ساعت21:35

    گفتم وا چرا قبول کردین گفتن اخه نمیشد خانواده دختر از نظر مالی ضعیفن

  • میهمان 4 اسفند 1393ساعت21:36

    عروسو که دیدم از حرف خودم پشیمون شدم اخه ناز و مظلوم بود معلوم بود معنای رنج و سختی رو خوب فهمیده

  • میهمان 4 اسفند 1393ساعت21:38

    با خودم فکر کردم واقعا پس لازمه بهشون کمک بشه اینا قراره با هم زندگی کنن پس چه فرقی میکنه کی وسایلارو بخره

  • میهمان 9 اسفند 1393ساعت20:10

    اوهوم درست میگی شیدا جون

  • نازنین 7 شهریور 1395ساعت11:21

    سلام به همه دوستای عزیزم...خانم ها آقایون با کمک شما دوستان من در مرحله مقدماتی جشنواره زیباترین چیدمان جهیزیه تونستم فعلا اول بشم...مرحله اصلی مرحله فیناله که تا همین سه شنبه یعنی 9 شهریور هم بیشتر وقت نداره، خوشحال میشم اگه به این لینک
    http://www.noarous.com/fa/thread/177782/page/5
    بیاین و به عکس من؛ فینالیست اول با کد E020 رای بدین.از همه دوستان پیشاپیش ممنونم

پروموشن

تعبیر خواب عروسی؛ هر آنچه باید بدانید
5 ترکیب رنگ مو برای پاییز و زمستان
مینوسا، پربازدیدترین آتلیه در هفته چهارم مهر 96
آلبوم: عکس عروسی خنده دار (قسمت اول) - SR26S1
دسته گل عروسی سلبریتی ها (قسمت اول) - SR19S2

otherthinkwhat

آتلیه عکس سیمای تهران
روی خانواده عروس و داماد زیاد زوم نمی کنن و اون چیزی که اولش ح...

5 ساعت قبل

داماد کوتاه قد یا بلند قد؟
من دنبال یک دختر لاغر می گردم با قد بالای 180 اگه دارید معرفی ...

دیروز

سالن آرایش عروس گل چین
برخورد پرسنل این سالن خیلی خوب بود مخصوصا گریمورشون خانم نیکا ...

پریروز
آتلیه باران اریکه - 262014 - SR26SC
رنگ موی سال؛ ایده هایی برای پاییز 2017 (قسمت اول) - CR27SC
آتلیه النا - 262085 - SR26SC
آتلیه باران اریکه - 262014 - SR26SC
آتلیه النا - 262085 - SR26SC
آتلیه باران اریکه - 262014 - SR26SC
آتلیه لحظه های ماندگار-261649 - SR26SC
آتلیه لحظه های ماندگار-261649 - SR26SC
آتلیه باران اریکه - 262014 - SR26SC
آتلیه آترا - 262115 - SR26SC
آتلیه النا - 262085 - SR26SC
رنگ موی سال؛ ایده هایی برای پاییز 2017 (قسمت اول) - CR27SC

ثبت‌نام
فرم را تکمیل و به ما بپیوندید
ثبت نام
من حساب کاربری دارم، ورود
ورود

  ادامه
از نو  
من حساب کاربری ندارم؛ ثبت‌نام