غذا ساز این روزها در آشپزخانه یار کمکی و همه کاره شناخته می شود . ولی برای خرید غذاساز علاوه بر شکل ظاهری آن باید به نکات و اصولی توجه کنید که شمار ا از خرید مجدد بی نیاز کند . این مطلب شامل نکاتی است که برای خرید یک غذا ساز خوب باید بدانید .

تحریریه نوعروس/ شهریار قرایی : برای خرید غذاساز مناسب این اصول کلی را در نظر بگیرید ؛ فرقی نمیکند برای جهیزته تان خرید می کند یا میخواهید از آخرین تکنولوزی روز  در آشپزخانه تان بهره مند شوید .
یکی برای همه؛ همه برای یکی
غذاساز یکی از بهترین اختراعات صنعت لوازم خانگی است. دستگاهی که به عنوان یک همکار تمام عیار می تواند به کدبانوی خانه کمک کند. سالها قبل غذاساز یک کاسه تلقی بود که 3 تا 5 نوع تیغه برای اسلایس کردن و یا خرد کردن مواد خوراکی داشتو در حالت پیشرفته اش حداکثر دارای یک مخلوط کن هم کنارش قرار می گرفت. اما امروزه غذاساز به تنهایی میتواند بسیاری از نیازهای شما را فراهم کند.
کارایی و توان
غذاسازها در رنگ های مختلفی چون سفید ، سیلور ، مشکی و استیل در بازار به فروش می رسند که برای ست رنگ جهیزیه عروس خانم ها مناسب هستند.غذاسازها با توان مصرفی 350 وات تا 2000 وات در بازار موجود هستند. مانند هر وسیله‌ی دیگری هر آنچه توان مصرفی دستگاه بالا تر باشه کارایی آن بیشتر می شود.
###غذاساز یک دستگاه مادر یا اصلی در آشپزخانه است که تجهیزاتش به دلخواه شما روی آن نصب میشوند. ممکن است زمان خرید فروشنده به شما بگوید بجای خرید یک دستگاه هر کدام از نیازهایتان را جدا جدا بخرید زیرا موتور غذاسازها به علت کار زیاد سریع میسوزند . به شما این اطمینان را می‌دهیم که این دروغی بیش نیست. موتور دستگاه نسبت به وسیله ای که روی آن سوار کرده اید کار میکند و قدرتش قابل تنظیم است. این تصور که به غذاسازها فشار زیادی وارد می‌شود و امکان سوختن آن زیاد است بیهوده است، این تصور را از خودتان دور کنید و با خیال راحت به خرید بروید.

همه کاره
برای اینکه وسیله‌ای که می‌خرید واقعا بشود نامش را گذاشت "غذاساز" حتما دقت کنید که شامل تیغه های متعدد، خردکن ، آب میوه گیری ، آب مرکبات گیری ، مخلوط کن ، آسیاب و همزن، تیغه های اسلایس ، خرد کن و انواع رنده باشد، در غیر اینصورت مجبور می‌شوید برای اینکه یارهای کمکی آشپزخانه‌تان کامل باشند، تمام کم و کسری‌های غذاسازتان جداگانه خریداری کنید. این کار هم هزینه بر است هم جای زیادی از آشپزخانه‌ی شما اشغال می‌کند.
در نگاه اول وقتی رنده های مختلف غذاساز را از جعبه ی مخصوصش بیرون می آورید ممکن است خیلی به کارایی آن فکر نکنید، اما از همین الان اگر تصمیم دارید غذاساز بخرید باید بگوییم رنده هایی که در این دستگاه وجود دارند آنقدر کار شما را برای زمانی که مهمان دارید یا میخواهید ترشی بیندازید راحت می کند که حد ندارد.
تیغه ها و رنده هایی که در غذاساز وجود دارد به شما کمک می کند به راحتی سیب زمینی، پیاز، سبزی، گوشت، غلات و ... را رنده،مخلوط کرده، نگینی، آسیاب کرده و به راحتی انواع و اقسام پوره ها را درست کنید. از آنجایی که مدتهاست سس ها وارد سبک تغذیه ی ما شده اند، غذاسازهایی که در بازار وجود دارند هم سریع سلیقه پیشرفت کرده اند و مدتی است که به یک تیغه‌ی پلاستیکی مخصوص درست کردن دیپ مجهز شده اند؛ به این شکل که کافیست وسایل مورد نیاز برای تهیه سس یا دیپ را داخل غذاساز بریزید و در زمان مشخص اجازه دهید غذاساز کارش را بکند و مانند یک سرآشپز متبحر سس مورد نظرتان را بسازد.

      

آبمیوه گیری با دهانه ی بزرگ
موقع خرید غذاساز دقت کنید قطر دهانه ی دستگاه آب میوه گیری که روی غذاساز شما نصب می شود یک ورودی بزرگ داشته باشد تا مجبور نشوید برای گرفتن آب میوه، آن را چندین قسمت تقسیم کنید، اگر محفظه ی ورودی آبمیوه گیری شما بزرگ باشد می توانید یک سیب کامل را درون آن بیندازید و آبش را بگیرد.
در آبمیوه گیری باید به یک مورد دیگر هم خوب توجه کنید؛ توری داخل محفظه آب میوه گیری! بهتر است غذاسازی را انتخاب کنید که توری داخلی آن استیل باشد و نه پلاستیک. کیفیت توری های استیل برای گرفتن آبمیوه بسیار مناسب هستند و به راحتی می توانید آنها بشویید در حالیکه انواع توری پلاستیک آبمیوه گیری سریع رنگ میوه ها را به خود می گیرند و ممکن است به مرور زمان شکسته شوند.

کیفیت را جدی بگیرید
آب مرکبات گیری دستگاه غذاساز باید راحت و دقیق روی محفظه بسته شود ، بعضی از انواع بیکیفیت غذاساز ها طوری است که باید مدام مراقب باشید تا قسمت مخصوص آب مرکبات گیری از آن جدا نشود. به جنس پلاستیک آب مرکبات گیری دقت کنید. این پلاستیک نه باید آنقدر سفت و خشک باشد که بشکند و نه خیلی نرمکه مدام تکان بخورد.

تیغه ی فولادین ضد زنگ
مخلوط کنی که روی دستگاه غذاساز سوار است، باید تیغه های فولادین ضد زنگ داشته باشد تا بتوان موادی مانند یخ را خرد کند. جنس بدنه ی مخلوط کن هم بسیار مهم است، نوع شیشه ای آن را انتخاب کنید، نه طلقی اش را. طلق ممکن است بشکند یا به مرور زمان رنگ بگیرد و خش بیفتد. اگر غذاساز مورد نظر شما دارای مخلوط کن با بدنه ی پلیمری است، خیلی سخت نگیرید نمایندگی ها بعد از اینکه این پلیمر کدر شود و خش و خط بیفتد امکان تعویض آن با قیمت اندک را برای شما محیا می کنند.

همه کاره ای به اسم همزن
خانم ها این روزها معمولا عصرهای شان را با پختن یک کیک کنار خانواده می گذرانند. اتفاقا غذاسازها علاوه بر آپشن خمیر زن این قابلیت را دارند که همزن هم داشته باشند. صد در صد مطمئن شوید که جنس همزن شما و سری هایی که روی آن نصب می شود از فولاد یا استیل باشد. در غیر اینصورت سریع خراب می شوند. اغلب همزن ها مجهز به یک کاسه ی مخصوص هستند که کارتان را خیلی راحت می کند. توجه کنید مورد انتخابی شما غذاسازی باشد که چنین همزنی روی آن نصب باشد. البته اگر اهل پخت کیک و یا کوکوهای مختلف هستید. چون برای مخلوط کردن مواد کوکو با تخم مرغ، همزن بهترین گزینه است.

به استقبال میکروسوییچ بروید
به یاد داشته باشید تمام دستگاه هایی که روی غداساز نصب می شوند باید در قسمت زیرین هم روی درب «میکروسوییچ» داشتهباشند تا اگر دستگاه کاملا سر جای خودش قرار نگرفته بود، شروع به کار نکند. اگر این تکنولوژی روی غذاساز یا هر دستگاه برقی چند تیکه نصب نباشد، ممکن است به محض روشن شدن دچار مشکل شده و همه ی مواد غذایی شما را روی در و دیوار پخش کند.

نکته ی پایانی

دستگاه غذاسازی انتخاب کنید که خودش محظه یا جعبه نگهداری وسایل داشته باشد در غیر اینصورت قسمت زیادی از فضای کابینت های شما تبدیل می شود به محل نگهداری قسمت های ریز غذاساز مانند رنده و سری های همزن و همزن مخصوص سس.
و بالاخره نکته آخر؛ دستگاه غذاساز شما هنگام روشن شدن نباید صدای زوزه مانندی داشته باشد یا زیادی تکان بخورد و بلرزد. قبل از خرید از فروشنده بخواهید دستگاه را برای شما روشن کند تا ازعملکرد بی سر و صدای آن مطمئن شوید. شما میتوانید غذاساز مورد نظرتان را خود را از 250 هزار تومان تا 3 میلیون تومان تهیه کنید، این قیمت ها با مارک و کشوری که دستگاه را ساخته است بالا و پایین می شوند. امیدواریم با توجه به بودجه ای که دارید و اطلاعاتی که با خواندن این متن به دست آوردید، با کیفیت ترین غذاساز را با نازلترین قیمت به سبد جهیزیه تان اضافه کنید.