قاشق و چنگال یکی از پر کاربردترین وسایلی است که در خانه ها استفاده می شوند. آنها مهمان تمام وعده های غذایی ما هستند و بنابراین باید در خریدشان دقت کرد

تحریریه نوعروس/ میترا شکری:  حضور  سرویس قاشق و چنگال، روی میز پذیرایی هم برای خوردن میوه و هم زدن چای و ... جز ضروریات به حساب می‌ آیند. برای خرید یک سرویس کامل قاشق و چنگال که کیفیت خوبی دارد، می درخشد و روی آن خبری از سیاهی و خط و خش های عجیب نیست، باید به نکاتی که در ادامه توضیح می دهیم دقت کنید.

چقدر می خواهید هزینه کنید؟
هر فردی برای هر خریدی که در ذهن دارد، یک راه منطقی پیش رویش است. اینکه بودجه اش را مشخص کند و بعد از آن برود سراغ خریدنش. اگر زمان خرید جهیزیه یا وسایلی که مد نظرتان است، بودجه ای را در نظر نگیرید، قطعا شروع می کنید به بی محابا خرج کردن و بدون اینکه متوجه باشید در نهایت همه ی حساب و کتاب های تان با مشکل روبرو می شود.
برای خرید سرویس قاشق و چنگال باید بودجه تان را مشخص کنید و بر اساس آن راهی مغازه شوید. سرویس های ارزان قیمت قاشق و چنگال را می توانید با بودجه ای حدود 300 تا 400 هزار تومان خریداری کنید. اگر دنبال نمونه ای معمولی و با کیفیت هستید باید 400 تا 500 هزار تومان بپردازید و در نهایت اگر قرار است سراغ برندهای آلمانی که در تولید سرویس های قاشق و چنگال حرف های زیادی برای گفتن دارند بروید باید نزدیک به یک میلیون تومان هزینه کنید. البته سرویس های قاشق و چنگال مخصوص با قیمت های نجومی چند میلیون هم وجود دارد که ما خیلی درباره ی آنها صحبت نمی کنیم چون معمولا خریدارهای خاص دارد.

دم دستی و مهمانی
قاشق و چنگال جز مواردی به حساب می آید که بهتر است از آن دو دست بخرید. یک دست 6 نفره برای دم دست و یک دست 12 یا 24 نفره برای مهمان. اگر این ترفند را به کار ببرید سرویسی که برای مهمان گرفته اید نو و سالم می ماند و احتمال اینکه یکی از آنها گم شود، کمتر است.

تعداد را در نظر بگیرید
اگر اهل مهمانی دادن به کل اعضای خانواده ی خود و همسرتان در یک شب هستید، باید حساب و کتاب تعداد آنها را داشته باشید و به همان نسبت قاشق و چنگال بخرید. اگر تعدادتان مثلا 16 نفر است بروید سراغ سرویس 18 نفره و اگر تعدادشان بالای 20 نفر است، سرویس 24 نفره یا دو تا ست 12 نفره بخرید. اگر هم تعداد خیلی از این بیشتر است، توصیه ی ما این است که مهمان هایتان را در دو وعده دعوت کنید تا بتوانید پذیرایی بهتری داشته باشید و البته نیاز نباشد قاشق و چنگال های چند شکل را سر سفره بگذارید.

              خرید قاشق وچنگال
طرحدار یا ساده؟
این موضوع کاملا سلیقه ای است و هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مثلا اگر شما سرویس تمام استیل ساده بخرید، قطعا تا مدتها بدون اینکه از مد بیفتد می توانید از آن استفاده کنید که این حسن سادگی به حساب می آید، اما در مقابل ممکن است وقتی سرویس های دیگران را با گل و طرح و رنگ های طلایی می بینید، در دل تان بگویید کاش من هم از این طرح خریده بودم. سرویس هایی که طرح دار هستند، معمولا طرح شان مات است و این مسئله باعث می شود روی دسته ی قاشق و چنگال تان در صورتی که ضد خش نباشد، خیلی خش نیفتد و اگر بیفتد هم به چشم نیاید. به هر حال انتخاب با شماست و با توجه به سلیقه ای که دارید می توانید سرویس مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کمبودها را جبران کنید
زمانی که سرویس مورد نظرتان را انتخاب کردید، بهتر است آن را کاملا بررسی کنید تا اگر ملاقه ای، قاشق مخصوصی، کار مخصوصی در آن کم بود بتوانید از همان مغازه تهیه کنید و داخل جعبه تان بگذارید یا اگر نبود، سرویس تان را عوض کنید چون سرویسی که چند قلم از آن کم باشد، سرویس خوبی نیست و شما در هر مهمانی مجبور هستید، وسایلی را با طرح و مدل مختلف روی میزتان بگذارید که هیچ ربطی به سرویس قاشق و چنگال تان ندارد .

پارچه های استیل
تعجب نکنید، از پارچه هایی که استیل هستند و و تازه وارد بازار شده اند حرف نمی زنیم. بحث ما درباره ی چند پارچه بودن سرویس قاشق و چنگال استیل شماست. سرویس هایی که در بازار هستند، از 12 پارچه شروع می شوند تا می رسند به 148 پارچه. قطعا قاشق و چنگال 148 پارچه کامل ترین انتخابی است که می توانید داشته باشید.
این سرویس ها از 12 عددقاشق غذاخوری، چنگال غذاخوری، کارد غذاخوری، کارد میوه خوری، چنگال میوه خوری، قاشق چایخوری، قاشق مرباخوری، قاشق شربت خوری، 6 عدد قاشق بستنی خوری، کارد ماهی، چنگال ماهی، کاردکره خوری.
2 عدد قاشق سرو خورش، قاشق صدف، چنگال حلزون، کفگیر برنج، ملاقه ی سوپ.
1 عدد قاشق سرو سالاد، چنگال سرو سالاد، چنگال سرو ماهی، کارد سرو ماهی، کارد بره، انبر قند، کفگیر سرو کیک، ملاقه ی سس، چنگال بره، انبر سالاد، انبر یخ، کفگیر کتلت تشکیل شده اند که معمولا با یک کمد چوبی یا چرمی به مشتری عرضه می شود. کمدهای زیبایی که می توان از آن به عنوان تزئین هم استفاده کرد. اما به نسبت هر قدر بخواهید صرفه جویی کنید، می توانید سرویسی انتخاب کنید که کم پارچه است.

خرید قاشق وچنگال
ضد خش و ضد سیاه انتخاب کنید
از آنجایی که مدتی است ماشین ظرفشویی پای ثابت جهیزیه ها شده است، بهتر است زمان خرید قاشق و چنگال یا حتی ظروف پذیرایی دیگر به این نکته توجه کنید که سرویس مورد نظرتان حتما ضد خش باشد. چون اگر سرویس هایی که قابلیت ضد خش بودن را ندارند داخل ماشین ظرفشویی بیندازید یا با سیم به جان آنها بیفتید قطعا با قاشق و چنگال هایی روبرو خواهید شد که تمام زیبایی خود را از دست داده اند.
مسئله ی دیگر سیاه شدن قاشق و چنگال های استیل است. برای اینکه با این مشکل روبرو نشوید حتما سرویسی خریداری کنید که استیل آن 10/18 باشد و این عدد روی سرویس تان حک شده باشد. علاوه بر این حتما سرویس گارانتی دار بخرید و از فروشنده ضمانت بگرید که اگر به مشکلی برخوردید بتوانید آن را یک تا دو سال به فروشنده تحویل بدهید و جنس بهتری بگیرید.

استیل های وطنی بخرید
با اینکه کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا ثابت کرده اند در ساخت سرویس های قاشق و چنگال نظیر ندارند، اما بهتر است بدانید کشور خودمان هم استیل های خوبی دارید که اتفاقا به خارج از کشور هم صادر می شوند. استیل هایی که به نسبت قیمت بالایی دارند اما خودشان شده اند یک برند موفق که حتما تا الان اسم آنها را شنیده اید. با کمی تحقیق می توانید سرویس قاشق و چنگال تان را از برندهای وطنی موفق تهیه کنید .