تازه ازدواج کردید و بدون اینکه خودتان متوجه شوید چند کیلو چاق شده‌اید؟ دنبال رژیمی می‌گردید که با برنامه‌های زندگی‌تان تداخل پیدا نکند؟ در این صورت دو روز رژیم گرفتن در هفته برای کاهش وزن برای شما چیزی شبیه رویاست، مگر نه؟

تقربیا دو سال پیش، حوالی کریسمس و سال جدید میلادی، پزشکی به نام مایکل موزلی نوعی رژیم کاهش وزن جدید را به دنیا معرفی کرد که ظرف مدت کوتاهی رکورد زد و توجه خیلی‌ از پزشکان و ستاره‌های سینما را به خود جلب کرد. علتش فقط این نبود که در مقایسه با یکی، دو دهه پیش که رژیم‌هایی مانند اتکینز باب شد، جمعیت جهان چاق‌تر شده یا بیشتر به دنبال لاغری است، بلکه علتش موفقیت‌هایی بود که به این برنامه کاهش وزن نسبت داده می‌شود. این رژیم یک دفعه آنقدر محبوب شد که حتی بی بی سی یک برنامه مستند هم درباره‌اش ساخت تا نامش را بیشتر و بیشتر از قبل سر زبان‌ها بیندازد، اما این برنامه واقعا آن طور که می‌گویند کار می‌کند و می‌تواند دست چاقی را که چند ماه یا سال است گریبان‌گیرتان شده از سر شما کوتاه کند؟ بهتر است اول از همه به این سوال جواب دهیم که اصلا رژیم 5:2 چیست و چطور کار می‌کند.

دو روز روزه‌داری برای یک عمر لاغری

پایه و اساس رژیم کاهش وزن 5:2 بر این اساس استوار است که شما باید دو روز در هفته روزه بگیرید و باقی روزهای هفته رژیم معمول‌تان را داشته باشید. خیلی ساده است، مگر نه؟ البته جزئیات دیگری هم هست از جمله این که:

1. در روزهای روزه داری اگر خانم هستید باید به رژیم 500 کالری و اگر آقا هستید به 600 کالری بسنده کنید. همانطور که می‌بینید بسیار ساده و کاربردی به نظر می‌رسد و چون دو روز در هفته بیشتر نیست و شما دورنمای 5 روز رژیم آزاد را پیش رو دارید به راحتی می‌توانید این میزان کالری را تحمل کنید حتی اگر مدت زمان رژیم‌تان طولانی شود.

2. فرقی نمی‌کند که این دو روز روزه را پشت سر هم قرار دهید یابا فاصله روزه بگیرید. البته آنهایی که تجربه این رژیم را دارند و نتیجه گرفته‌اند، روزه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه را پیشنهاد می‌کنند. به این ترتیب فرصت کافی هم برای ریکاور شدن در اختیار دارید و روزه و رژیم کم کالری به شما فشاری وارد نمی‌کند. (فقط آنهایی که تجربه رژیم‌های سخت و محدود را دارند درک می‌کنند که این سیستم چه نعمت بزرگی برای‌شان است.)

3. هدف از روزهای روزه‌داری این است که در طول روز فقط 2 وعده غذا بخورید و فاصله طولانی هم بین این دو وعده وجود داشته باشد. یک صبحانه سریع در ساعت 7 صبح و یک شام کوچک در ساعت 7 شب برای اغلب افراد جواب می‌دهد.

4. در طول این رژیم باید به پروتئین و سبزیجات بچسبید و حجم این مواد غذایی را در برنامه روزانه‌تان بیشتر کنید.

5. از خوردن غلات تصفیه شده، نان و برنج سفید، قند و شکر ساده، مارگارین و... خودداری کنید.

6. مقدار کافی آب بنوشید.

7. اگر واقعا لازم است که میان‌وعده‌ بخورید، میان‌وعده‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنید؛ یک پیاله جو دوسر با چند قاشق شیر، یک عدد سیب یا یکی، دو عدد هویج پیشنهاد می‌شود.

8. در طول روز به‌خصوص روزهایی که به اصلاح روزه هستید، خودتان را مشغول نگه دارید که خیلی هوس مواد غذایی جورواجور به سرتان نزند.

9. همراه با همسر، اعضای خانواده یا دوستان‌تان این رژیم را شروع کنید. به این ترتیب می‌توانید همدیگر را بیشتر و بهتر حمایت کنید.

10. تعهدات و برنامه‌های هفتگی خود را در نظر بگیرید و بعد روزهایی را که قرار است روزه بگیرید و ناشتا بمانید، تعیین کنید. مثلا اگر می‌دانید که مهمانی در پیش دارید دقیقا در همان روز روزه نگیرید و خودتان را دچار محرومیت نکنید.

11. ورزش و فعالیت بدنی در روزهای روزه‌داری منعی ندارد تا زمانی که خودتان احساس خوبی داشته باشید و بدن‌تان کم آب نشود.

12. این رژیم برای افرادی که زیر 18 سال هستند، خانم‌های باردار و شیرده، دیابتی‌ها و بیماران طراحی نشده است. بنابراین اگر اولین بار است که می‌خواهید این برنامه غذایی را برای فرار از دست چاقی امتحان کنید، با یک مشاور تغذیه مشورت کنید.

13. بالا و پایین شدن‌های ناگهانی وزن را بپذیرید و انتظارش را داشته باشید. اگر آخر هفته روی ترازو رفتید و دیدید که وزن‌تان 500 گرم اضافه شده، از ترس سکته نکنید! همچنان به رژیم‌تان ادامه دهید و تا 6 هفته آن را حفظ کنید. یادتان باشد که روند کاهش وزن‌تان در این مدت اهمیت دارد تا وزنی که ترازو در یک روز نشان می‌دهد.

14. وقتی به وزن مورد نظر خودتان رسیدید، رژیم را رها نکنید. بلکه یک روز در هفته را به عنوان روز ناشتایی انتخاب کنید و این برنامه را به صورت 6:1 ادامه دهید تا بتوانید وزنی که کم شده را حفظ کنید.

رژیم 5:2 چه فایده‌ای دارد؟

بنیان‌گذار رژیم 5:2 و کسانی که این برنامه را دنبال می‌کنند معتقدند که:

1. رژیم 5:2 کیفیت زندگی فرد را بهبود می‌بخشند و طول عمر را افزایش می‌دهند.

2. رژیم 5:2 باعث بهبود عملکرد شناختی شده و از شما در برابر شرایطی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر محافظت می‌کند.

3. رژیم 5:2 مانع بروز بیماری‌های مزمن می‌شود.

آنچه در مورد رژیم 5:2 نمی‌دانیم

با افزایش محبوبیت رژیم 5:2، خیلی‌ها به این برنامه روی آورده‌اند تا به وزن ایده‌آل‌شان برسند ولی با توجه به نبود تحقیقات کافی در این زمنیه، مسائل زیادی در حاشیه این رژیم وجود دارند که هنوز جواب دقیقی برای‌شان وجود ندارد.

به عنوان مثال، معلوم نیست:

1. آیا واقعا روزه‌داری متناوب و الگوی رژیم غذایی 5:2 در بهبود وضعیت سلامت موثر است یا خیر.

2. حد مطلوب مصرف کالری در طول روز برای خانم‌ها و آقایان چقدر است. رژیم 5:2 در روزهای روزه‌داری به ترتیب 500 و 600 کالری را پیشنهاد می‌دهد ولی پایه اساسش مشخص نیست.

3. تا چه مدت می‌توان این رژیم را ادامه داد و نتایج آن در بلندمدت چگونه است. همچنین آیا مردم می‌تواند در تمام طول عمر خود به اصول این برنامه غذایی پایبند بمانند.

4. آیا عوارضی برای روزه‌داری‌های متناب وجود دارد و آیا این شرایط می‌تواند در بلندمدت خطرناک بیماری‌زا باشد یا ریسک اختلالت کبدی، گوارشی و... را بالا ببرد.

اثرات جانبی رژیم 5:2

دورنمای رژیم 5:2 خوب و امیدبخش است آنهایی که صابون رژیم‌هایی همچون اتکینز به تن‌شان خورده می‌دانند که این برنامه در مقابل آن چه نعمت بزرگی است. با این حال گزارش‌هایی از عوارض جانبی این رژیم نیز به گوش می‌رسد که اگرچه محدودند ولی باید مورد توجه قرار گیرند. از جمله این عوارض جانبی که می‌تواند برای یک نوعروس مهم باشد می‌توان به:

مشکلات خواب

بوی بد دهان (مشکل شناخته شده‌ای که با رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات همراه است)

کج خلقی

اضطراب

کم آبی بدن

خواب‌آلودگی در طول روز اشاره کرد.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این عوارض و شدت آن مورد نیاز است.