انتخاب لباس نامزدی شیک و ساده برای شما عروس خانم شاید کمی مشکل باشد، اما اگر از اصولی که ما در اختیارتان قرار میدهیم استفاده کنید حتما انتخاب عالی و راحتی خواهید داشت.

جشن نامزدی و عقد از به یادماندنی‌ترین جشن ها برای هر خانمی است که یاد و خاطره اش تا سال ها در ذهن می ماند و اگر همانطور که دوست داشته برگزار شده باشد، با یاد آوری آن لبخندی گوشه لبش نقش خواهد بست. بنابراین برای چنین شب با شکوهی، زیباترین لباس هم باید انتخاب شود. فکر نکنید گران‌تر بودن یک لباس دلیل بر بهتر بودن آن است. مهم ترین موضوع در انتخاب لباس، توجه به این نکته است که هر نوع مدل لباسی برای یک نوع بدن و چهره‌ مناسب است و شما باید لباس مناسب مراسم خودتان را پیدا کنید. ضمن اینکه باید به شرایط مراسم هم توجه کنید و لباس تان مطابق با آن انتخاب شود. لباس نامزدی در واقع نوعی لباس شب است اما معمولا یا پرزرق و برق تر است و یا مدل پیچیده تری دارد. مگر اینکه شرایط مراسم اقتضا کند. (مثلا مراسم مختلط باشد و عروس خانم در پوشیدن لباس دلخواه کمی محدودیت داشته باشد.) البته اگر قصد دارید لباس نامزدی تان را بعدها در مجالس دیگر هم بپوشید، می توانید آن را ساده تر انتخاب کنید.

لباس نامزدی؛ پر زرق و برق یا ساده؟

در انتخاب لباس نامزدی، اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار دهید این است که آیا بعد از مراسم نامزدی، جشن عقد هم خواهید داشت یا اینکه با یک عقد محضری ساده، به ازدواج تان رسمیت می بخشید. دوم اینکه فاصله بین نامزدی و جشن عروسی تان چقدر است. اگر فقط جشن نامزدی خواهید داشت، دست تان برای انتخاب لباس بازتر است و می توانید یک لباس پر زرق و برق انتخاب کنید اما اگر جشن عقد هم در پیش دارید و یا اینکه فاصله چندانی بین جشن نامزدی و عروسی نیست، بهتر است از زرق و برق لباس نامزدی بکاهید.

رنگ سفید برای لباس نامزدی ممنوع!

در انتخاب لباس نامزدی فاکتورهای متعددی باید درنظر گرفته شود. اول از همه راجع به رنگ لباس تصمیم بگیرید. استفاده از رنگ های سفید، شیری، نباتی روشن و کرم معمولا برای نامزدی توصیه نمی شود چون خیلی شبیه به لباس عروسی که معمولا در همین طیف است، به نظر خواهد رسید. به جای این رنگ ها، چند دسته انتخاب دارید: بعضی ها رنگ سال را می پسندند و بعضی ها رنگ های روشن و ملایم مثل صورتی، گلبهی، آبی، یاسی و ... . عده ای دیگر هم نظر کاملا متفاوتی دارند و رنگ های تند مثل قرمز، آبی نفتی، سبز کله غازی و ... را ترجیح می دهند. به هر حال هر کدام از این سه دسته را که انتخاب می کنید، توجه داشته باشید رنگی انتخاب کنید که با رنگ پوست تان تناسب داشته باشد. اگر دوست دارید بین لباس شما و همسرتان تناسبی وجود داشته باشد، مثلا رنگ پیراهن آقا داماد همرنگ لباس شما باشد یا رنگ کت و شلوارش تیره تر از لباس شما باشد، رنگی انتخاب کنید که به هر دویتان بیاید و پوشیدنش برای خانم ها و آقایان برازنده باشد. بهتر است قید رنگ های فانتزی مثل سبز یا نارنجی فسفری را هم بزنید، درست است که چنین رنگ هایی باعث درخشش شما در مجلس می شوند اما زود دلزدگی می آورند و آن لباس دیگر در هیچ مجلس دیگری برایتان قابل استفاده نخواهد بود. ضمن اینکه ممکن است در عکسها هم نمود جالبی نداشته باشد.

پیراهن بهترین گزینه است

بعد از اینکه رنگ لباس تان مشخص شد، به انتخاب مدل لباس می رسید. طیف انتخاب بین کت و دامن، بلوز و دامن و پیراهن است. پوشیدن شلوار در مراسم نامزدی اصلا توصیه نمی شود. کت و دامن را هم در صورتی انتخاب کنید که مجلس تان رسمی باشد یا اینکه مدل لباس تان دخترانه و فانتزی باشد؛ در غیر این صورت آن را هم کنار بگذارید. ناسلامتی شما عروس هستید، نباید مثل خانم بزرگ ها باشید! بهترین انتخاب برای لباس نامزدی پیراهن یا بلوز و دامن است.

مدل لباس نامزدی براساس هیکل

فرم بدن خود را در نظر بگیرید و سعی کنید لباسی انتخاب کنید که به زیباترین فرم بدن شما را نشان دهد و ایرادهای هیکل تان را بپوشاند. در عین حال استایل متناسب با همسرتان داشته باشید. به خاطر داشته باشید که لباس گشاد، اندام تان را بزرگ تر نشان می دهد و لباس خیلی تنگ باعث آزارتان می شود و شما را معذب می کند. مهم ترین نکته این است که در لباس خود کاملا احساس راحتی کنید. به طور کلی دختران قد کوتاه برای انتخاب مدل لباس نامزدی خود بهتر است یک مدل لباس با کمر افتاده و بخشی روی کمر را انتخاب کنند زیرا این مدل لباس می تواند شما را از آنچه که هستید، بلندتر نشان بدهد. مدل لباس پرنسسی برای دختران قد کوتاه که درشت و چاق هستند، بسیار خوب است. مدل لباس و پیراهن های بزرگ و پف کرده می تواند برای دختران قدبلند موثر باشد. مدل لباس های بسیار باریک و تنگ ممکن است شما را از آنچه که هستید نیز بلندتر نشان بدهد. برای ایجاد تعادل مناسب، یک پیراهن با دامن کلوش، اما نه خیلی پف و کلوش یا دامنی که جلوی صافی دارد و با پارچه تزیین شده یا پشت شلوغ و کارکرده ای دارد را انتخاب کنید.
مدل لباس با بالاتنه کوتاه و خط کمر بالا که با یک دامن به شکل خطی یا دامن راسته همراه شده باشد، بهترین انتخاب برای خانم هایی است که نیم تنه های بلند دارند. هر مدل دامن با کمر افتاده و بخشی بر روی کمر، که قسمت پایین بدن را زاویه دار کند، کمر را بلندتر نشان می دهد. دامن هایی به شکل خطی، کمتر از دامن های پف کرده در کمر، به حجم کمر می افزایند و برای خانم هایی که نیم تنه کوتاه دارند، مناسبت ترند.

لباس نامزدی؛ کوتاه یا بلند؟

به شما پیشنهاد می کنیم که اگر لباس عروس تان بسیار بلند یا دنباله دار است، لباس نامزدی خود را کوتاه یا میدی انتخاب کنید. اما از اعتدال خارج نشوید. قرار نیست ظاهری کودکانه داشته باشید بلکه وقار و متانت یک عروس خانم زیبا را حفظ کنید. چون در این مراسم، همه چشم ها خیره به شماست. از تناسب لباس و کفش هم غافل نشوید. رنگ کفش، مدل و اندازه پاشنه آن را طوری انتخاب کنید که هم ظاهری شیک و متناسب با لباس داشته باشد و هم شما با آن بتوانید به راحتی حرکت کنید.
می توانید از مروارید، گل مصنوعی ریز، سنگ های زیبا و حتی گل طبیعی هم برای تزیین لباس و موی خود استفاده کنید. به هر حال توجه به عنصر «ظرافت» را در انتخاب های خود فراموش نکنید.

تفاوت های لباس نامزدی و عقد

لباس مناسب برای جشن عقد کمی با لباس نامزدی متفاوت است. برای لباس عقد، بهتر است رنگ لباس تان روشن باشد. معمولا نباتی، صورتی و آبی روشن کاربرد بیشتری دارند. به هر حال باز هم توصیه می شود از لباس سفید اجتناب کنید. دامن لباس عقد بهتر است بلند باشد و کمی پفی یا چین دار. در واقع چیزی بین لباس عروسی و لباس نامزدی. حریر و تور و گیپور از چیزهایی هستند که معمولا در لباس عقد کاربرد دارند. در مراسم عقدکنان می توانید از زیورآلات ظریف و سبک هم استفاده کنید اما خیلی زیاده روی نکنید. اگر دوست دارید می توانید دستکش تور بلند یا چتر توری هم همراه داشته باشید.

لباس نامزدی؛ از کجا بخریم؟

برای تهیه لباس نامزدی یا عقد دو انتخاب در پیش دارید. یا لباس آماده و دوخته شده بخرید یا به یک مزون، سفارش دوخت مدل مورد نظرتان را بدهید. معمولا کسانی که می خواهند مطمئن باشند لباس شان شبیه لباس هیچ کس دیگری نیست، ترجیح می دهند سفارش دوخت لباس بدهند. برای انتخاب مزون می توانید به میرداماد، تجریش، جمهوری و چهارراه امیر اکرم سر بزنید. برای خرید هم پاساژهای ونک، تندیس، میلاد نور و مغازه های چهارراه امیراکرم، کوچه برلن، امامزاده حسن و خیابان مفتح شمالی انواع و اقسام مدل ها را ارائه می کنند. قیمت خرید لباس نامزدی و عقد مختلف است. البته اگر اهل برندپوشی باشید، می توانید سری هم به بوتیک های معروف بزنید که در این صورت باید مبلغ بیشتری هزینه کنید. دوخت لباس هم معمولا گران تر تمام می شود و هر چه مزون معروف تر یا مدل خاص تری را انتخاب کنید، هزینه بیشتری باید بپردازید. البته اگر برای خرید پارچه سراغ مغازه های خیابان زرتشت بروید، هزینه تان بیشتر می شود. بهتر است پارچه را از بازار بخرید و اگر مزون خاصی مدنظرتان نیست، از پارچه فروش آدرس چند مزون خوب را بگیرید که قیمت مناسبی داشته باشند. معمولا فروشنده ها به واسطه شغل شان خیاط های خوبی را می شناسند.