بله برون را می توان اولین قدم جدی در ازدواج دانست. در این مراسم است که خانواده ها به شناخت دیگری از هم می رسند. برای همین، جزییات رفتارها و گفتارها و البته هدایای بله برون مهم هستند.

از قدیم الایام خانواده داماد برای خانواده عروس و خود عروس هدیه می بردند. الان روزگار چرخیده و همه چیز مدرن تر شده، اما رسم هدیه دادن هنوز پابرجاست. فامیل داماد برای اینکه عروس خانم را حسابی برای گفتن «بله» سر ذوق بیاورند هدیه هایی را در سبدهای تزئین شده با گل و روبان تقدیم عروس خانم می کنند. اما این هدایای بله برون چه می تواند باشد؟

نیازی نیست درباره شیرینی و گل صحبت کنیم. هر آقا دامادی که برای خواستگاری می رود به شکل اتوماتیک این دو قلم را خریداری می کند.

انگشتر؛ گل سرسبد هدایای بله برون

مراسم بله برون بعد از خواستگاری رسمی و در حالی که تقریبا توافقات اولیه به دست آمده است انجام می شود. در این مراسم اصلی ترین هدیه ای که رد و بدل می شود «انگشتر نشان» است. انگشتری که معمولا کمی از حلقه ازدواج سبک تر است. مدتی است انگشترهای «تک تخمه» برای این مراسم مد شده است. انگشترهای ظریفی که یک نگین برلیان یا اتمی متوسط دارد. زمانی که عروس خانم بله را گفت، مادر یا خواهر داماد یا در بعضی موارد خود داماد این هدیه را دست عروس خانم می کنند.

چادر، پای ثابت هدایای بله برون

چه خانمی اهل پوشیدن چادر باشد چه نباشد، یک قواره پارچه چادری شکیل هدیه ای است که باید در روز بله برون تقدیم عروس خانم شود. خیلی ها رسم دارند این چادر را می دوزند و به سر عروس خانم می اندازند اما بعضی ها همی که پارچه را جزو هدایای شان داشته باشند کافی است.

بقیه هدایای بله برون

چادر و نشان اصلی ترین و واجب ترین وسایلی هستند که باید در مراسم بله برون همراه خودتان داشته باشید. اما منهای این وسایل کیف و کفش هم هدایایی هستند که مدتی است پای ثابت هدایای عروس خانم شده است. یک ست کیف و کفش معمولا هم رنگ و شیک هدیه ای است که همراه چادر و نشون به عروس خانم داده می شود.

هدیه بعدی مانتو و یک دست لباس است. این دو به رنگ های روشن انتخاب می شوند و معمولا روی آنها گلدوزی یا منجوق دوزی دارد چون این دو قلم باید مجلسی و سنگین باشد. در مراسم بله برون «کله قند» تزئین شده را فراموش نکنید. کله قند در رسم خیلی از خانواده ها وجود دارد و بهتر است آن را از قلم نیندازید، حتی اگر خودتان رسم ندارید.

می توانید این کله قند را خودتان با تور یا کاغذ کادو تزئین کنید، یا مدل آماده اش را از قنادی ها بخرید و آن را برای شیرین شدن زندگی عروس و داماد به آنها هدیه بدهید.

اگر نمی خواهید برای هدایای بله برون زیاد هزینه کنید

کلا مراسم بله برون جای هدایای متوسط و سبک نیست، اگر توانایی مالی آنچنانی برای خرید وسایل ندارید، همین که نشون و چادر همراه داشته باشید کافیست. نیازی نیست خودتان را به زحمت بیندازید. 

فقط یادتان باشد وسایلی که درباره آن ها صحبت کردیم را نمی شود همینطوری بگذارید لای کاغذ کادو و با خودتان ببرید. طبق رسم و رسوم هدایای بله برون در سبد یا طبق به خانه عروس خانم برده شود. هر کدام از این دو وسیله را که انتخاب می کنید بهتر است با تزئین تور و گل آرایش شان کنید. شاید این کار مقداری خرج روی دست تان بگذارد، اما در بله برون رسم است خانواده داماد برای عروس خانم سنگ تمام بگذارند.

خب اگر این هدیه ها طبق رسم و رسوم داده نشوند، خانواده عروس چه فکری می کنند؟