نکاتی که باید برای خرید جهیزیه در نظر بگیرید زمان جشن عروسی، متراژ منزل عروس و داماد و میزان بودجه است تا خرید لوازم جهیزیه آسان و راحت شود.

امروزه اینکه چه کسی لوازم خانه را تهیه کند یک مسئله توافقی است و مواردی هم وجود دارد که داماد خودش تمام لوازم مورد نیاز را تهیه می کند ولی با این حال خانواده ها روی مسئله جهیزیه حساسیت خاصی دارند.

خانه ات چند متری است؟

خیلی از خانواده ها عادت دارند که پیش از اینکه برای دخترشان خواستگار بیاید اقدام به خرید لوازم جهیزیه کنند این کار اگر چه از نظر کاهش فشار بار اقتصادی خرید جهیزیه درست و منطقی به نظر می رسد ولی باید برخی نکات را قبل از انجام این کار در نظر گرفت.اگر هنوز تا تاریخ مراسم ازدواج خیلی فرصت باقی است یا هنوز خواستگاری برای دختر نیامده ، پیشنهاد می شود که تنها وسایل اساسی مثل فرش، مبلمان، بلورجات، قابلمه و لوازمی از این دست خریداری شود چرا که خرید لوازم برقی شما را با مشکل مواجه می کند. لوازم برقی هر روز مدلشان عوض می شود و با اینکه هزینه ها در آینده کاهش پیدا می کند باید به از مد افتادن و قدیمی شدن وسیله هم توجه داشت. یکی دیگر از نکاتی که در خرید جهیزیه خیلی اهمیت دارد در نظر گرفتن متراژ و سبک معماری خانه ای است که داماد می خواهد برای زندگی مشترکشان تهیه کند، این نکته برای خرید جهیزیه بسیار مهم است و لوازم جهیزیه باید متناسب با محل سکونت زوجین باشد.هر چه متراژ خانه بیشتر باشد امکان خرید لوازم بزرگ تر بیشتر می شود.

ماشینی یا دست بافت؟

فرش یکی از عنصرهای جدا نشدنی خانه های ایرانی محسوب می شود و با اینکه امروزه انواع و اقسام قالیچه های مدرن در بازار موجود است، باز هم بیشتر افراد تمایل دارند که حتما فرش در وسایل جهیزیه وجود داشته باشد. فرش در ابعاد 6 ، 9 و 12 متری در بازار وجود دارد و هر چه ابعاد آن بزرگ تر باشد یا از تراکم بیشتری (در فرش ماشینی) برخوردار باشد ، قیمت آن هم بیشتر می شود. در رابطه با فرش دست بافت هم قیمت با توجه به نقش آن، میزان ابریشم به کار رفته و تعداد گره ها تعیین می شود. فرش های دست بافت بسیار گران قیمت هستند و برای تهیه آن ها باید هزینه نسبتا بالایی پرداخت به طور مثال قیمت یک فرش 6 متری ساده حدود 4- 5 میلیون تومان است. پس با این حساب فرش های ماشینی گزینه بهتری خواهند بود. فرش ماشینی هر چه تراکم بیشتری داشته باشد ظاهر بهتری پیدا کرده ، و شباهت آن به فرش دست بافت بیشتر خواهد شد.فرش ها باید متناسب با متراژ سالن پذیرایی و ناهار خوری انتخاب شوند و اتاق خواب معمولا نیازی به فرش ندارد و انداختن یک قالیچه کوچک در کنار تخت کفایت می کند. فرش های ماشینی قیمت های مختلفی دارند و هر چه اندازه فرش بزرگتر باشد قیمت آن بیشتر می شود، برای یک فرش ماشینی 9 متری که در بافت آن مقداری ابریشم مصنوعی به کار رفته است باید هزینه ای در حدود یک میلیون تومان پرداخت.تعداد فرش مورد نیاز رابطه مستقیمی با متراژ خانه زوجین دارد.

مبل هم بخریم؟

معمولا متراژ خانه های زوج های جوان پایین است و به همین دلیل خرید مبلمان بزرگ توصیه نمی شود.کاناپه های نقلی معمولا برای خانه های کوچک مناسب هستند و کاناپه های بزرگ و مبل های استیل چندان گزینه خوبی برای زوج جوان نخواهند بود و تنها هزینه زیاد و اشغال فضای خانه را در پی دارند.هزینه مبل بسیار متغییر است و اگر مبلمان وارداتی باشد باید هزینه بسیار بالایی برای آن پرداخت به طور مثال یک کاناپه ساده وارداتی در حدود 5 تا7 میلیون تومان است. گاهی برخی از مبلمان ها آنقدر گران قیمت هستند که برای خرید آن ها باید 20 تا 30 میلیون تومان هزینه کرد این نوع مبلمان برای جهیزیه مناسب نیستند و تنها هزینه بر خواهند بود.اگر خانه ای که داماد تهیه کرده استیجاری است باید یک مبلمان ساده ، سبک و با حداقل چوب به کار رفته را انتخاب کرد در غیر اینصورت با هر بار اسباب کشی باید انتظار از بین رفتن مبلمان را داشت.

برای اتاق خواب چی بخریم؟

لوازمی که باید برای اتاق خواب خرید شامل تخت خواب ، تشک ، بالشت ، کمد (در صورت نداشتن کمد دیواری) ، دراور و میز آرایشی است برخی ها دوست دارند چراغ خواب و وسایل دیگری را هم اضافه کنند که خیلی از این وسایل غیر ضروری است.سرویس های تخت خوابی که در بازار وجود دارند قیمت هایشان متغییر است و اگرسرویس تخت خواب وارداتی و مارک دار باشد باید حداقل برای آن هزینه ای در حدود 7 تا 8 میلیون تومان پرداخت. یک تخت خواب ساده غیر وارداتی را می توان با صرف هزینه 2 تا 3 میلیون خریداری کرد.برخی از افراد ترجیح می دهند با خرید تخت خواب های فلزی و فرفوژه هزینه ها را کاهش بدهند .تخت خواب فلزی از نظر دوام و طول عمر بهتر از نوع چوبی است و برای زوج های مستاجر مناسب تر است چرا که با هر بار اسباب کشی ، آسیب کمتری به آن وارد می شود ولی یکی از معایب این نوع تخت خواب ها وزن نسبتا زیاد آن است ضمن اینکه نمی توان زیر پایه های آن فرش انداخت چون احتمال سوراخ شدن فرش توسط پایه های تخت وجود دارد.دراور ها و میز آرایشی نیز قیمت های متفاوتی دارند و برای تهیه هر کدام به ترتیب باید حدود یک میلیون و 2 تا 3 میلیون پرداخت البته انواع ارزان تر این وسایل نیز در بازار موجود است ولی از نظر جنس چندان مرغوب نیستند.برای جهیزیه عروس معمولا 2 دست تشک ، پتو و بالشت در نظر می گیرند که هزینه خرید آن ها بستگی به جنس و نوع آن دارد ولی معمولا در حدود 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان باید برای این مجموعه پرداخت کنید.

وسایل غیر ضروری کدامند؟

بعضی از خانواده ها برای اینکه جهیزیه پر زرق و برقی داشته باشند تا تابلوها و لوازم تزئینی خانه عروس و داماد را هم تهیه می کنند.خرید لوازمی چون تابلو ، بوفه ، گلدان های تزئینی و وسایلی مثل این غیر ضروری است و خود عروس و داماد بعد از مدتی می توانند این وسایل را خریداری کنند. خریدن لوازم مارک دار و غیر ضروری باعث بالا رفتن هزینه جهیزیه می شوند ولی باید این نکته را در نظر داشت که یک جهیزیه گران قیمت یا یک مهریه سنگین نمی تواند تضمینی برای خوشبختی زوجین باشد.

از کجا بخریم؟

برای خرید لوازم مورد نیاز جهیزیه باید به جاهای مختلفی رفت، خرید لوازم چوبی بهتر است از حسن آباد انجام شود و لوازم صوتی و تصویری را هم می توان از خیابان جمهوری خریداری کرد برای خرید فرش هم بازار بزرگ تهران مناسب به نظر می رسد.مبلمان را می توان از بازار بزرگ مبل یافت آباد خریداری کرد چرا که تنوع مبلمان این بازار زیاد است.

نکات مهم دیگری هم در مورد خرید جهیزیه وجود دارد. میتوانید آنها را با ما در میان بگذارید.