قدیمی ها می گفتند آدمهای متاهل نسبت به مجردها هم سالمتر هستند و هم بیشتر عمر می کنند، درست است؟!

آخرین مطالعات انجام شده نشان داده که سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایینتر از مردان متاهل است و سن متوسط فوت بر اثر سکته قلبی و مغزی مردان و زنان متاهل بالاتر از سن متوسط زنان و مردان مجردی است که به علت این سکته ها فوت می کنند. اما چرا؟ یعنی واقعا ازدواج فیزیولوژی خاصی را در بدن فعال می کند که طول عمر را اضافه می کند؟

چرا متاهل ها سالم ترند؟

از قدیم در افسانه ها و روایت ها آمده که اگر انسانها نیمه گمشده خود را پیدا کنند، بیشتر عمر می کنند، شاید موضوع همان ازدواج باشد، در واقع شاید نکته اصلی سلامت افراد متاهل این است که آنها حتی به خاطر همسر و فرزندانشان هم که شده، بیشتر مراقب سلامت شان هستند.

خوشبختی یعنی عمر بیشتر!

یادتان باشد که صرفا در دست کردن حلقه ازدواج شما را سالم نمی کند و به طول عمرتان نمی افزاید، مهم این است که ازدواج همراه با خوشبختی می تواند عمری طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد. مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان داده که افراد متاهلی که در زندگی مشترک خود احساس خوشبختی می کنند، طول عمر بسیار بیشتری پس از جراحی قلب باز نسبت به افراد مجرد دارند.

تجرد بهتر از زندگی مشترک ناموفق

البته باید این را هم متذکر شد که در این مطالعه مشخص شد افراد مجرد هم نسبت به افراد متاهلی که زندگی مشترک مناسبی ندارند، پس از جراحی قلب باز، طول عمر بیشتری دارند.دکتر کیکات گلاسر، مسئول انجام این تحقیق می گوید: یکی از دلایل احتمالی این موضوع این است که زندگی مشترک بد و نابسامان باعث اضطراب مزمن می شود که روی سیستم ایمنی حالت تضعیف کننده دارد و در کل باعث بروز بیماریهای مختلف میشود... افرادی که به طور معمول مشاجره و منازعه دارند سطح هورمونهای استرس شان بالا میرود، زخمهایشان دیرتر بهبود می یابد و عملکرد سلولهای دفاعی آنها هم ضعیفتر است. جالب است بدانید که در مطالعات ما مشخص شد در این مورد زنان آسیب پذیرتر از مردان هستند و سطح سلامت زنانی که در یک زندگی مشترک نامناسب هستند از سطح سلامت شوهران آنها پایینتر است.

در کل وضع متاهل ها بهتر است

دکتر جیمزورما، متخصص روانشناسی بالینی در آکسفورد میگوید: مطالعات متعدد نشان داده که زنانی که ازدواج ناموفقی دارند بسیار بیشتر از سایر زنان دچار چاقی های شدید، افسردگی، فشارخون بالا و سکته های مغزی میشوند اما مردانی هم که یک زندگی مشترک ناراحت کننده و پر از درگیری دارند بیشتر از معمول به سمت استفاده از موادمخدر و روانگردانها میروند و آمار افسردگی در آنها بیشتر است.
اما دکتر ورما متذکر می شود که در تمام مطالعات انجام گرفته، مشخص شده که در زندگیهای مشترک طولانی مدت (بالای 10سال) سطح رضایت از زندگی به طور معمول بیشتر از افراد مجرد است. درکل باید گفت که به دلایل متعدد، افراد متاهل به طور متوسط سالمتر و بهتر از افراد مجرد زندگی می کنند و کمتر و دیرتر دچار بیماریهای مختلف خطرناک میشوند.

شما چطور فکر می کنید؟ آیا ازدواج باعث طول عمر است یا کوتاه شدن عمر؟!