زندگی مشترک با یک فرد تحصیلکرده و روشنفکر دردسرهایی دارد برای کنار آمدن با این مشکلات باید راه و روش رفتار با او را یاد بگیرید.

قشر روشنفکر جامعه ویژگی های خاص خودشان را دارند و همسران این افراد اگر با شرایط زندگی مشترک کنار نیایند، مشکلات جدی و جبران ناپذیری برایشان ایجاد می شود. دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی، روانشناس و استاد دانشگاه به شما می گوید که اگر همسری تحصیلکرده و روشنفکر دارید، چطور با او به تفاهم برسید.

اگر همسرتان تحصیلکرده و برون گراست

گروهی از افراد روشنفکر و تحصیلکرده جامعه که صاحب اندیشه و تفکر هستند، ویژگی های خاصی دارند. منظور از افراد تحصیلکرده فردی با مدرک لیسانس نیست، بلکه در اینجا بیشتر به قشر پزشکان متخصص، اساتید دانشگاه، پروفسور یا دکترای تخصصی اشاره داریم. اگر چنین افرادی برون گرا باشند بخشی از وقت شان را در جامعه و محیط پژوهشی می گذراند. این افراد با دانشجویان دختر و پسر زیادی در ارتباط هستند، نظرات شان را راحت و صادقانه مطرح می کنند و شاید به دلیل کارشان مجبور به شرکت در سمینارهای خارجی و داخلی باشند. شاید هم لازم باشد کارگاه هلی مختلف برگزار کنند. به هر حال چنین فردی برای موفقیت بیشتر باید روابط اجتماعی خوب و قوی داشته باشد.

قبل از ازدواج شرایط را بسنجید

توصیه دیگر به خانم ها این است که قبل از ازدواج اگر به شرایط خاصی حساس هستند، در مورد ازدواج بیشتر فکر کنند. شیفت های شبانه، داشتن شخصیت برون گرا، همکاری با خانم ها و ... از جمله مواردی است که اگر با آنها مشکل دارید باید در مورد انتخاب شریک زندگی مناسب بیشتر فکر کنید. شاید همچنین مردهایی نسبت به بی عدالتی ها معترض شوند و همین موضوع دردسرهایی برای خانواده های شان ایجاد کند. در مجموع توصیه می شود که خانم ها قبل از ازدواج با مراجعه به مشاور، صحبت کردن و بررسی دایره دوستان، همسر آینده شان را بهتر بشناسند. اگر مردی دایره دوستان مختلفی دارد، باید دید که آیا می تواند بعد از ازدواج این روابط را سامان دهی کند؟ در صورتی که فرد هیچ دوستی هم نداشته باشد علامت خوبی نیست و نشان می دهد که این مرد در لاک تنهایی خودش فرو رفته و شاید بعد از ازدواج از رفت و آمد خودداری کند. اگر قبل از ازدواج به توافق برسید مشکلات کمتری برای تان پیش می آید.

حد و مرزی ایجاد کنید

وقتی خانمی با مردی ازدواج می کند که جراح است به هر حال باید بداند ممکن است همسرش شیفت کاری شبانه داشته و برای رسیدگی به بیماران مجبور باشد شب ها هم به طور ناگهانی به بیمارستان سر بزند، پس نمی توانید با یک جراح ازدواح کنید و انتظار این مسایل را نداشته باشید. به هر حال خانم هایی که موقعیت اجتماعی مردی را می پسندند، باید آمادگی چنین شرایطی را هم داشته باشند. وقتی خانمی وارد زندگی با یک مرد تحصیلکرده و روشنفکر شده به هر حال باید شرایطی را بپذیرد. عاقلانه نیست که اگر در چنین شرایطی هستید، هر روز با همسرتان درگیر شوید یا او را محدود کنید. در صورتی که اختلافات حل نشده و ادامه داشته باشند این احتمال وجود دارد که کار به جاهای باریک برسد یا منجر به جدایی شود. واقعیت این است که هرقدر مخالفت خودتان را ابراز کنید فایده نداردچون این وضعیت در کار همسرتان اجتناب ناپذیر است. بنابراین توصیه می شود به طور منطقی با همسرتان حرف بزنید و برای روابط اجتماعی مرز معقولی ایجاد کنید. بیشتر افراد تحصیل کرده و روشنفکر صحبت های منطقی را می پذیرند، به طور مثال با همسرتان قرار بگذارید که وقتی در خانه است در ساعت های خاصی به تماس های تلفنی پاسخ دهد و زمان مشخصی را برای انجام کارها در نظر بگیرد. بهتر است به توافق برسید که مرد زمانی را برای حضور در کنار خانواده در نظر بگیرد.

اگر همسر روشنفکری دارید