همه عروس ها دوست دارند لبخندی زیبا و دندانهای ردیف داشته باشند که وقتی مقابل دوربین لبخند می زنند، دندان هایشان بدرخشد؛ اما چطور باید لبخندی زیباتر داشته باشید؟

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام لبخند زدن حسابی حواس شان به دندان‌هایشان هست تا مبادا کسی آنها را ببیند یا جزو آنهایی هستید که هنگام لبخند زدن خیلی راحت و بدون هیچ ترسی قهقهه میزنید، به گونه ای که همه دندانهایتان دیده می‌‌شود؟ اینکه هر فرد به چه صورت میخندد شاید خیلی مساله مهمی نباشد ولی داشتن دندان‌های سالم و سفید خیلی مهم است. دکتر غلامرضا ولی‌زاده‌کاخکی، جراح و دندانپزشک همه عواملی را که در این مساله نقش دارند، بررسی می کند.

ژنتیکی دندان ندارید؟!

برای داشتن لبخندی زیبا باید به وضعیت دندانها در فک، وضعیت قرار گرفتن دندانها با یکدیگر و روابط دو فک نسبت به همدیگر توجه داشت. به عبارت ساده‌تر اینکه هر فرد فک های خود را از یکی از والدین به ارث می برد و دندانهای خود را از والد دیگر؛ برای مثال وقتی فرد فک مناسب یا کوچک‌تر را از یکی از والدین و دندان بزرگتر را از والد دیگر به ارث می برد، چنین مساله ای باعث شلوغی و به هم ریختگی دندانها در فکها می شود که مسلما لبخند زیبا را به دنبال نخواهد داشت. پس یکی از عوامل مهم در ظاهر دندانها ژنتیک است.

تنبلی در دندان داری!

کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان باعث تخریب نسج سالم دندان می‌شود و به احتمال زیاد کار به کشیدن دندان می‌کشد.### کشیدن یک دندان باعث حرکت دندان مقابل به طرف دندان کشیده شده میشود. فرم و شکل دندانها به این شکل تغییر می کنند و دندانها از هم فاصله می‌گیرند و حتی احتمال چرخش نیز وجود دارد. افرادی که بهداشت دهان را به طور کامل رعایت نمی کنند ممکن است دندان‌شان پوسیده نشود ولی باید در چنین شرایطی انتظار ناراحتی لثه را داشت. همین ناراحتی لثه باعث از دست رفتن استخوان اطراف ریشه میشود و دندانها لق شده و در نهایت از دست می روند. این مساله هم می‌تواند باعث حرکت، جابه‌جایی و نامنظمی دندانها شود که لبخند زیبا را به دنبال ندارد.

این بهداشت عمومی است!

هر فردی باید به صورت مستمر با فاصله هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کند تا اگر مشکلی در دهان و یا دندان وجود دارد، دندان‌پزشک اقدام‌های لازم را برای پیشگیری و یا بهبود انجام دهد. استفاده از مسواک نرم و مناسب یکی دیگر از مواردی است که همه افراد باید به آن توجه کنند. خیلی از افراد تصور می کنند مسواک زدن برای سلامت دهان و دندان کافی است، در حالی که چنین تصوری نادرست است و استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه در کنار مسواک زدن توصیه می شود.

دوستی خمیردندان با میکروبها!

بعضی از افراد ممکن است همیشه مسواک بزنند و از نخ دندان و دهان‌شویه هم استفاده کنند ولی با این حال باز هم دچار پوسیدگی دندان شوند. یکی از مواردی که این افراد باید به آن توجه داشته باشند انتخاب خمیردندان است. خمیردندان مناسب از موارد قابل توجه و مهمی است که می‌تواند در پیشگیری از بیماری های دهان و دندان نقش داشته باشد. خمیردندانها دارای مواد ضدعفونی کننده، شوینده، ترکیبات آنتی‌بیوتیک و مواد ساینده هستند؛ بنابراین چنانچه فردی به طور مداوم از یک نوع خمیردندان استفاده کند، میکروبهای دهان نسبت به آنتی‌بیوتیک داخل خمیردندان مقاوم شده و عملا کارایی مسواک زدن از بین می‌رود.

یک خمیردندان خوب باید ...

برای انتخاب یک خمیردندان خوب باید چند نکته‌ را رعایت کنید؛ برای مثال یک خمیردندان خوب باید مورد تایید وزارت بهداشت و سازمانها و انجمن های مرتبط با دندانپزشکی باشد. همچنین مواد ساینده، ضدعفونی کننده و آنتی‌بیوتیک در آن به مقدار لازم و با کارایی مناسب وجود داشته باشد. اگر در خمیردندانی مواد ساینده بیش از‌اندازه لازم باشد، باید انتظار سایش دندان و تخریب نسج مینای دندان، به‌خصوص در طوق لثه را داشت. چنین خمیردندانی نه تنها به سلامت دندانها کمک نمی‌کند بلکه به آنها آسیب هم وارد می کند.

اوضاع و احوال دندان های شما چطور است؟ برای اینکه لبخند زیبایی داشته باشید، چه کارهایی تا به حال انجام داده اید؟