اگر می خواهید برای اولین بار سفره هفت سین بچینید با دانستن چند نکته، سفره ای زییا و رویایی داشته باشید.

اجزای تمام سفره های هفت سین مثل هم است. تنها چیزی که هفت سین های مختلف را از هم متمایز می کند چیدمان و تزئینات آن هاست. هفت سین زیبا، خانه شما را در سال نو زیباتر می کند و روحیه بهتری به شما و همسرتان می بخشد. به همین خاطر بهتر است قید خریدن هفت سین آماده را بزنید و تا وقت دارید خودتان دست به کار شوید. کافی است پا را از خانه بیرون بگذارید تا همه اجزای هفت سین را حاضر و آماده پیدا کنید. بعد از آن لازم است کمی سلیقه به خرج دهید و هفت سین زیبایی بچینید. با تغییرات کوچک مثل عوض کردن ظرف، رومیزی و چیزهای دیگر می توانید هفت سینی متفاوت از سال های قبل داشته باشید.

بستر مناسب سفره هفت سین

اول از همه باید یک بستر مناسب برای سفره ای که می چینید انتخاب کنید. خیلی ها ترجیح می دهند، سفره را روی میز ناهار خوری بچینند اما پیشنهاد بهتر این است که هفت سین را نزدیکتر به نشیمن تان بچینید. اگر میزگرد در خانه دارید می توانید آن را خالی کنید و هفت سین را روی آن بچینید. اگر ندارید هم می توانید از میز وسط هال استفاده کنید. ولی مشکل این است که برای چیدن وسایل پذیرایی نوروز جای کافی نخواهید داشت. برای شروع روی میز یک رومیزی زیبا پهن کرده . اگر ظرف هایی که استفاده می کنید رنگی است باید رنگ رومیزی با رنگ ظرف ها تناسب داشته باشد اما اگر نیست می توانید از هر رنگی که دوست دارید استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که نوروز است و قرار است شاد باشید. پس تا جایی که می توانید از رنگ شادتری استفاده کنید.

هر سبک، یک ظرف

بهتر است ظروفی که هفت سین را در آن می چینید مثل هم باشند تا سین ها خود را بهتر نشان دهند. قبل از انتخاب ظرف باید فکر کنید ببینید می خواهید هفت سین را در چه سبکی بچینید. مثلا اگر دوست دارید هفت سین مدرنی داشته باشید می توانید از لیوان های پایه بلند شیشه ای استفاده کنید. اگر هفت سین سنتی دوست دارید می توانید چند ظرف سفالی آبی بخرید و آن را با یک رومیزی سنتی مثل ترمه ترکیب کنید. اگر دنبال طرح کلاسیک و متفاوت هستید می توانید همان ظرف های آبی را روی رومیزی طلایی بچینید یا از کاسه های کوچک چینی استفاده کنید. حتی می توانید از طرح های ابتکاری استفاده کنید. مثلا سین های خشک را کنار هم روی سفره بچینید یا با ترکیب آن ها شکلی شبیه به بته جقه درست کنید.

آینه، قرآن، شمعدان و آب

در سفره هفت سین تمام ایرانی ها یک آینه و قرآن هست. آینه می تواند پایه سفره شما باشد. اولین جزئی که باید در سفره باشد آینه است. آن را انتهای سفره و رو به خودتان قرار دهید و چیزهای دیگر را جلو آن بگذارید و همچنین قرآن را هم جلوی آینه قرار دهید. اگر سفره هفت سین شما بزرگ است می توانید از آینه و شمعدان عروسی تان هم استفاده کنید. ولی اگر نیست بهتر است یک آینه کوچک روی میز بگذارید.
شمع علاوه بر اینکه نماد نور و روشنی است، برای زیباتر کردن سفره شما بسیار مناسب است. خیلی ها اعتقاد دارند شمع های سفره، موقع تحویل سال باید روشن باشند. بعضی ها یک ظرف آب هم به نشانه روشنی سر سفره می گذارند. می توانید از شمع های شناور روی آب و آن ها را به همراه چند برگ گل روی آب شناور کنید تا سادگی ظرف آب را بگیرید.

سین های سفره و طرز تهیه سمنو

سین های سفره هفت سین این ها هستند: سیر، سکه، سرکه، سمنو، سماق، سنجد، سبزه. سیر را می توانید با پولک یا روبان تزئین کنید. باید مواظب باشید سماق قرمز و خوشبو بخرید و سکه هم که دست خودتان است. می توانید از هر سکه ای که دوست دارید استفاده کنید. سمنو را می توانید آماده بخرید به یاد داشته باشید عمه لیلا در میدان بازار تجریش، معروف ترین سمنوهای تهران را دارد اما اگر به اندازه کافی وقت و حوصله دارید و سمنو دوست دارید، می توانید خودتان در خانه آن را درست کنید. برای درست کردن آن باید از نیم کیلو جوانه گندم و 2 کیلو آرد گندم استفاده کنید. جوانه گندم را چرخ کنید و با آب مخلوط کنید. مایه به دست آمده را از صافی رد کنید و با دست فشار دهید تا شیره آن خارج شود. شیره را به تدریج به آرد اضافه کنید و آنقدر به هم بزنید تا گلوله نداشته باشد. بعد آن را روی حرارت بگذارید و مرتب به هم بزنید تا مایه شبیه حلوا شود و رنگ آن تیره شود هم اکنون سمنوی شما آماده است.