سوال های خواستگاری اگر هوشمندانه باشد چیزهایی از شخصیت خواستگارتان را به شمانشان می دهد. اینجا فهرستی از سوال های خواستگاری هوشمندانه را می بینید.

سوالات شب خواستگاری، برای دختر پسرهایی که در اولین جلسه رسمی پیش از ازدواج با یکدیگر روبرو می شوند اهمیت زیادی دارد، چرا که به وسیله این سوالات به نوعی طرفین، خودشان را به دیگری معرفی می کنند. این سوال ها نشان می دهد چه مسائلی برای هر یک از طرفین از اهمیت بیشتری برخوردار است. نکته اینجاست که خود سوالات مهم تر از پاسخ ها هستند چون نگرش سوال کننده را روشن می کنند. بنابراین هر دو در مرحله نخست باید بدانند هدف و خواسته آنها چیست و در مرحله دوم در مورد همان اهداف حرف بزنند و مهم ترین سوالات خواستگاری از نظر خودشان را بپرسند.

در خواستگاری از مهم ترین سوال ها شروع کنید

در شب خواستگاری معمولا وقت زیادی برای گفت‌وگوهای طولانی وجود ندارد. برای همین شاید دو طرف بخواهند از بیان بعضی مسائل خودداری کنند تا برای حرف‌های مهم‌تر وقت بیشتری بماند. در واقع در شب خواستگاری، آشنا شدن با کلیات مسائل مهم تر است. از سوی دیگر طرفین ممکن است به دلایلی صلاح ندانند بعضی مسائل را در ابتدای آشنایی مطرح کنند. سطح خانواده ها، شرایط سنی، شرایط مالی و اقتصادی داماد آینده، استرس و رو در بایستی دختر و پسر و ... همگی عواملی هستند که ممکن است در روند پرسش سوالات شب خواستگاری اثر گذار باشند. نکته اینجاست که در مورد بیان بعضی اطلاعات و گفت‌وگو در مورد بعضی مسائل نباید تاخیر داشته باشند. حتی بهتر است همان شب نخست آنها را مطرح کنند. سوال های متداول معمولا شامل این موارد هستند:

جهان بینی اش را هدف قرار دهید

درباره وضعیت شغلی و تحصیلی، علاقه‌ها، اصول، عقاید و جهان‌بینی خود حرف بزنید. اگر اختلاف سطح تحصیلات برای شما مهم است، شب خواستگاری زمان مناسبی است که حتما در مورد آن صحبت کنید. در مورد ثبات وضعیت مالی و حدود در آمد هم میتوانید سوالات کلی بپرسید تا در زمان تصمیم گیری راحت تر باشید. ممکن است همسر آینده شما در زندگی مشترک علاقه ای به کار کردن همسرش بیرون از خانه نداشته باشد، این یکی از مهم ترین سوالاتی است که شب خواستگاری از داماد باید بپرسید. دختر و پسر باید در مورد انتظارات اخلاقی و فرهنگی‌ای که از هم دارند حرف بزنند. در واقع در شب خواستگاری باید ابتدا در این مورد صحبت کنید که ارزش های اخلاقی و فرهنگی مهم برایتان کدام ها هستد ؟ زمینه های فرهنگی مشترکتان چقدر است ؟ دقت کنید که تفاهم داشتن در زندگی مشترک چیزی بیشتر از دوست داشتن یک رنگ و یا یک حیوان مشترک است! احساس فرد درباره دوران کودکی اهمیت دارد. اگر فرد نسبت به دوران کودکی و جوانی احساس خوبی نداشته باشد یک پیش‌آگاهی منفی است.

تفاوت ها را با پرسش پیدا کنید

تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی اهمیت زیادی دارند و ممکن است در زندگی زناشویی مشکل‌ساز شوند. در این راستا توجه به قومیت، سن، دین و تحصیلات هم اهمیت دارد. ممکن است از لحاظ ظاهری، اقتصادی و کلیات شما همسر آینده تان را پسندیده باشید ولی وی از لحاظ قومیتی و فرهنگی وی در فضایی متفاوت از شما بزرگ شده باشد و به اصول فرهنگی و اجتماعی دیگری غیر از آنچه شما باور دارید، باور داشته باشد. این نکته را در خاطر داشته باشید که پرسش در این مورد یکی از سوالات متداول در خواستگاری است و دلیلی برای ناراحت شدن وجود ندارد . باور کنید که گاهی در زندگی مشترک ارزش های یک سو، ضد ارزش های سوی دیگر است.

از خانواده بپرسید

در مورد اهمیت خانواده و پررنگ و کم رنگی نقش آنها در زندگی مشترک بعد از ازدواج با یکدیگر صحبت کنید به تعریفی مشترک در خصوص میزان مشارکت و دخالت خانواده در زندگی فرزندانشان برسید. گفتگو و پرسش در خصوص خانواده ها یکی از مهم ترین بخش های سوالات شما باید باشد. در صورتی که هر یک از آنها اعتقادها و عادت‌هایی دارد که با فرهنگ و عرف کل جامعه یا طبقه‌ اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل سازگار نیست باید درباره آنها صحبت کند. اگر با اعضای خانواده خود رابطه خوبی ندارند یا علاقه و وابستگی زیادی به آنها دارند، درباره موضوع حرف بزنند. نوع نگاهی را که به روابط خانوادگی و دوستانه دارند، توضیح دهند. بپرسید که همسر آینده شما چه اندازه روابط دوستانه یا خصمانه با اعضای نزدیک خانواده اش دارد. ارزش های وی در خصوص پدر، مادر و خواهرو برادر چگونه تعریف می شود . همچنین به روابط ناسازگارانه فرد با دیگر اعضای خانواده نیزباید توجه کرد.

50 سوال اساسی دوران نامزدی را اینجا بخوانید.

مشکلات یادتان نرود

اگر فرد به بیماری جسمی یا روانی خاصی مبتلاست باید موضوع را اطلاع دهد. صداقت داشته باشید و اگر دچار مشکلی هستید که نمود ظاهری در فیزیک شما ندارد ، حتما موضوع را با طرف مقابل در میان بگذارید وی به عنوان همسر آینده شما حق دارد بتواند به درستی تصمیم بگیرد. هر مشکلی را که در زمینه شغلی و خانوادگی دارید یا داشتید را مطرح کنند. در صورتی که اتفاق‌های تلخی مانند مرگ عزیزان، طلاق، شکست عاطفی و ورشکستگی را تجربه کرده‌اید و آسیب زیادی دیده‌اند، درباره آن توضیح دهید.

چرا می خواهد ازدواج کند؟

دلیل واقعی از ازدواج مورد مهمی است که در سوالات شب خواستگاری باید مطرح شود . بعضی به دلیل فشار و اصرار خانواده و تحت وابستگی مالی آنها اقدام به ازدواج میکنند . این نکته منفی است و در زندگی مشترک دو طرف را دچار مشکل میکند . وابستگی عاطفی و مالی زیاد به خانواده یک پیش‌آگاهی منفی است. در مقابل اگر هدف فرد از ازدواج فاصله گرفتن از خانواده و جدایی از آنها باشد، باز هم یک پیش‌آگاهی منفی است. از همسر آینده تان صادقانه بخواهید به این پرسش پاسخ دهد که چرا به خواستگاری شما آمده است؟ پیش از شما جای دیگری خواستگاری رفته بوده است؟ دلیل به هم خوردن و جواب رد احتمالی وی در خواستگاری قبلی به چه دلیل بوده؟

فرزند می خواهد؟ چندتا؟

درمورد حضور بچه در زندگی مشترکتان سوال بپرسید. اگر فرزند داشتن برای شما آنقدر مهم است که نازایی یا مشکلات پزشکی مانع از فرزند آوری همسر آینده تان شود در این مورد سوال بپرسید و خوب فکر کنید.

زیبایی چقدر برایش ملاک است؟

یکی از سوالات مهم در خواستگاری که باید حتما آن را بپرسید این است که زیبایی ظاهری برای همسر آینده شما تا چه اندازه مهم است؟ اگر بر حسب اتفاق مشکلی برای شما در آینده ایجاد شود شما را با نقص فیزیکی و ظاهری دوست خواهد داشت یا خیر؟ فراموش نکنید که هر چه موضوع اهمیت بیشتری داشته باشد مطرح کردن آن در شب خواستگاری و پرسیدن درباره آن واجب‌تر است. البته این نکته هم مهم است که فرد تا چه حد شهامت بیان آن را دارد. به نظر شما چه نکته های دیگری باید در خواستگاری مطرح شود که ممکن است آدمها شهامت بیانش را نداشته باشند؟

اگر شما بخواهید از خواستگارتان سوال کنید چه سوالهای دیگری به ذهنتان میرسد؟