مشاوره پیش از ازدواج مختص به سنین خاصی نیست و دختر و پسر در هر سنی برای ازدواج به منظور شناخت طرف مقابل احتیاج به مشاوره تخصصی دارند.

مشاوره پیش از ازدواج مختص به سنین خاصی نیست و دختر و پسر در هر سنی برای شناخت بهتر همسر آینده و ازدواج به  مشاوره تخصصی نیاز دارند.

دکتر فلور رضایی کارگر، روانشناس معتقد است در مشاوره پیش از ازدواج دختر و پسر با ویژگی‌ها، نیازهای همدیگر و اهدافی که در زندگی دارند و مسایلی که برای هر کدام اهمیت خاصی دارد آشنا می‌شوند و براساس آنها شناخت کاملتری نسبت به هم پیدا می‌کنند و در زمینه ازدواج و انتخاب همسر ایده آل تصمیم می‌گیرند.

نیاز به مشاوره پیش از ازدواج

برخی از دختران و پسران با وجود آنکه به سن خاصی رسیده‌اند اما با ویژگی‌ها و نیازهای خود آشنایی کافی ندارند، حتی ممکن است تجربه زندگی مشترک نیز داشته باشند ولی به علت شناخت ناکافی از خود در زندگی مشترک شکست خورده باشند، بنابراین لازم است آنان نیز پیش از ازدواج به مشاور مراجعه کنند و برای هر بار ازدواج باید این کار را انجام داد.

دوستی‌ ها و آشنایی های پیش از ازدواج، دختر و پسر را از مشاوره قبل از ازدواج بی‌نیاز نمی‌کند و این دختران و پسران نیز باید پیش از ازدواج به مشاور مراجعه کنند چرا که شناخت آنان در مدت دوستی از یکدیگر تحت تاثیر هیجانات بوده است.

با منطق تصمیم بگیرید

در این موارد ارتباط نزدیک‌تر موجب وابستگی بیشتر میان دختر و پسر می‌شود و هیجانات بیشتر اوج می‌گیرد، در نتیجه منطق کمرنگ تر می شود؛ اما زمانی که دختر و پسر به مشاور مراجعه می‌کنند هیجانات کاهش می‌یابد و منطق برجسته تر می‌شود و با دیدی کاملا منطقی با مسائل برخورد می‌کنند.
بنابراین دختر و پسر طرف مقابل را آنگونه که هست می‌بینند نه آن کسی را که در ذهن خود ساخته اند.

ویژگی شخصیتی و هوش هیجانی

هنگام مشاوره ویژگی‌های شخصیتی برای خود فرد مشخص می شود علاوه بر آن تست‌ها و آزمون‌هایی از دختر و پسر گرفته می‌شود که نتایج آن نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی و نیازهایی است که برای آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
درضمن هوش هیجانی آنان نیز مشخص می‌شود. هوش هیجانی به معنای میزان شناخت فرد از خود و هیجاناتش و چگونگی مدیریت آن‌هاست، علاوه بر آن نشان دهنده توانایی فرد در درک احساسات و هیجانات دیگران و برقراری ارتباط مناسب با آنان بر اساس شناخت‌ به دست آمده است.

نقاط ضعف و نقاط  قوت

در مشاوره‌ به دختر و پسر در زمینه نقاط ضعف شان توضیحاتی داده می‌شود و راه‌های برقراری ارتباط مناسب با همسر برای آنان توضیح داده می‌شود، بنابراین فرد ابتدا باید خود را بشناسد و بتواند به خوبی هیجانات را مدیریت کند، علاوه بر آن بتواند طرف مقابل را بهتر درک کرده و بر اساس آن رابطه مناسبی با او برقرار کند.

شما هم برای ما بنویسید و تجربیاتتان را با دیگر عروس ها به اشتراک بگذارید.